آنچه قبل از انجام جراحی های زیبایی صورت باید بدانیم.
آنچه قبل از انجام جراحی های زیبایی صورت باید بدانیم.

آنچه قبل از انجام جراحی های زیبایی صورت باید بدانیم.

آنچه قبل از انجام جراحی های زیبایی صورت باید بدانیم.

قبل از این که تصمیم به انجام یک جراحی زیبایی یا پلاستیک بگیریم می بایست با واقعیت هایی آشنا شویم تا انتظارات ما برآورده شود.توقعات ایده آلیستی و کمال گرایانه از اعمال زیبایی معمولا موجب ناخرسندی فرد می گردد.چهره زیبا حاصل هماهنگی اجزای زیبا و متناسب است.لذا ارزیابی این اجزا به طور مستقل نمی تواند برآورد خوبی جهت زیبایی صورت یک فرد باشد.

اصولاً مرکز توجه صورت چشم ها می باشند به طوری که در اولین نگاه نباید اجزای دیگر چهره به لحاظ بد شکلی، بزرگی یا کوچکی به چشم بیایند.برای مثال یک پل بینی بزرگ، ابرو های پایین افتاده،پوست شل و پف کرده پلک ها و گونه های کوچک و ضعیف می تواند جذابیت چشم ها را تحت تاثیر قرار دهد.

از طرفی عدم تناسب قسمت هایی از صورت ممکن است در واقع ناشی از اشکال در قسمت دیگری بوده که خطای دید آن را در معرض توجه قرار می دهد. مثلاً فردی که ابرویش دچار افتادگی شده به طور کاذب بر این باور است که پوست پلک بالایی اش شل شده و افتادگی پیدا کرده و یا بزرگی بینی به طور کاذب می تواند ناشی از خطای دید در موارد کوچک بودن چانه،ضعیف بودن گونه ها و قسمت میانی صورت باشد که چه بسا با اصلاح این اجزا بدون عمل بینی تناسب در صورت برقرار شود.

نکته دیگر این که اجزای صورت افراد باید متناسب با ابعاد صورت و جثه فرد باشد چه بسا یک بینی متناسب در فردی با صورت نسبتاً درشت،در چهره ظریف فردی دیگر،بزرگ و نامتناسب به نظر آید.همچنین باید در نظر داشت که به روش های جراحی و یا غیر جراحی،محدودیت در تغییر اجزای صورت وجود دارد.مثلاً امکان این که یک بینی با پوست ضخیم و بزرگ را تبدیل به یک بینی ظریف و کوچک کرد وجود ندارد.

یکی از موارد مهم که شیوع زیادی دارد نامتقارن بودن دو نیمه صورت است که موجب هم سطح نبودن چشمها و ابروها،کج بنظر رسیدن دهان وحتی انحراف چانه می شود.معمولا" چون این عدم تقارن تدریجی ایجاد شده و فرد با تصویر آینه ای خود خو کرده است،متوجه آن نیست ولی چون بعد از عمل توجه بیشتری به چهره می شود کشف شده وبعضا" آن را نتیجه عمل می دانند.اما باید دانست که این موارد از قبل وجود داشته ومعمولا" بطور کامل قابل اصلاح نیستند.برای یافتن عدم تقارن میتوان با واسطه دو آینه عمود بر هم چهره را دید،یا عکس دیجیتال صورت را 180 در محور عمودی چرخاند.

 سن، جنس و نوع پوست نیز از عوامل تاثیر گذار هستند.فرمی از بینی که برای یک خانم جوان زیبا است قطعا" برای یک مرد میانسال مناسب نخواهد بود.

یکی از عوامل بسیار تعیین کننده در راینوپلاستی،ضخامت پوست و میزان غدد چربی آن است.بینی با پوست ضخیم وچرب رادر اصطلاح گوشتی و با پوست نازک و کم چرب را استخوانی می نامند.در راینو پلاستی جراحی و تغییر متوجه اسکلت غضروفی-استخوانی بینی است ونمیتوان تغییر زیادی در ضخامت پوست ایجاد کرد.در فردی با بینی گوشتی تغییرات زیاد بخصوص در جهت کوچک کردن بینی نه تنها موثر نیست بلکه ممکن است موجب بد شکلی شود.لذا این افراد باید توقعات واقع گرایانه داشته باشند.

بهر شکل هدف از انجام روشهای جراحی وغیر جراحی صورت، زیبایی و جوان سازی ورسیدن به شرایطی بهتر از قبل و نه ایده آل است.هر چند تکنیک جراح بیشترین نقش را در نتیجه عمل دارد ولی رعایت مراقبت های لازم توسط بیمار و کیفیت ترمیم نسج، بیماری های زمینه ای و مصرف بعضی داروها نتیجه را تحت تاثیر قرار می دهند.

 

 دکتر شهرام حسنی مقالات دیگری نیز در این راستا دارد.

تعداد بازدید: 996

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.