گوشت قرمز با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است.
گوشت قرمز با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است.

گوشت قرمز با خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است.

1 آبان 1397

در بیماری سرطان سلول‌های بدن به طور غیرعادی تقسیم و تکثیر می‌شوند. هر چند علت دقیق این امر مشخص نیست، اما احتمالاً عوامل محیطی مانند رژیم غذایی، چاقی، مواجهه با مواد سرطان‌زا و نیز عوامل ژنتیکی در بروز آن نقش دارند. بر اساس آمارهای منتشر شده تا سال 2030 در سراسر جهان بیش از 2/2 میلیون مورد جدید ابتلا به سرطان کولورکتال (سرطان روده بزرگ و رکتوم) تشخیص داده می‌شود. تحقیقات گذشته نشان داده که مصرف مقادیر زیاد گوشت قرمز و فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) را افزایش می‌دهد. با این حال، اطلاعات کمی در مورد ارتباط بین الگوی رژیم غذایی و محلی که در روده بزرگ درگیر سرطان می‌شود، وجود دارد.
اخیراً محققان گزارش داده‌اند که در زنان رژیم غذایی فاقد گوشت قرمز به طور قابل توجهی خطر یک نوع از سرطان کولون را کاهش می‌دهد. این نتایج بعد از بررسی ارتباط بین سرطان روده بزرگ با مصرف گوشت قرمز، ماهی، ماکیان و رژیم غذایی گیاهخواری به دست آمده است. بررسی تاثیر این دسته از مواد غذایی بر قسمت‌های مختلف روده بزرگ نشان داد که مصرف مکرر گوشت قرمز نرخ ابتلا به سرطان کولون دیستال را افزایش می‌دهد. در این بیماری، قسمت نزولی روده بزرگ که محل ذخیره مدفوع است، درگیر می‌شود. یافته‎های مذکور با بررسی بیش از 32 هزار زن به مدت 17 سال به دست آمده است. 
به اعتقاد محققان این نتایج می‌تواند برای کسانی که سابقه خانوادگی سرطان روده بزرگ را دارند و افرادی که در زمینه پیشگیری از این بیماری فعالیت می‌کنند، مفید باشد.
منبع:

Diego Rada-Fernandez de Jauregui et al. International Journal of Cancer 2018.
 

تعداد بازدید: 2352

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.