همه چیز در ارتباط با جراحی بینی
همه چیز در ارتباط با جراحی بینی

همه چیز در ارتباط با جراحی بینی

همه چیز در ارتباط با جراحی بینی 

تفاوت یک رینوپلاستی خوب و یک رینوپلاستی ضعیف در یک میلیمتر می‌باشد و بنابراین یک جراح باید دقت در سابقه بینی و عمل جراحی قبلی بینی داشته باشد اولین جراحی بهترین فرصت برای خوب شدن بینی است. برنامه‌ریزی دقیق. شناخت آنائومیک دقیق بینی و مشکلات آن و مواظبت و مراقبت بعد از عمل بسیار مهم می‌باشد در هیستوری (سابقه) مشکلات بینی اساس تصمیم‌گیری جراحی بینی است و برای جراح مشخص می‌شود که وضعیت روانی و روحی بیمار – وضعیت بیماری‌های (قبلی) مثل (آلرژی) بیمار چگونه و معاینه فیزیکی جراح را آماده عمل جراحی می‌کند.
 
در صورتی که بیمار از نظر روحی و روانی Stable باشد فاکتور بسیار مهمی هم برای جراح و هم برای بیمار به حساب می‌آید و حتی به جرأت می‌توان گفت نتیجه نهایی و رضایت‌مندی بیمار بیشتر به روح و روان فرد بستگی دارد تا تکنیک عمل جراحی و در این موارد است که قبل از رینوپلاستی بیمار را به یک روانپزشک معرفی می‌کنیم که در موارد درگیری فامیلی کم محبتی – از دست دادن اعتماد به نفس ناپختگی و انتظارات بی‌جا پزشک روانپزشک کنجکاوی می‌کند و درمان می‌کند بعضی بیماران (فتوگرافی برای خودشان می‌گیرند و بیماران روی نوک بینی فقط فوکوس می‌کنند و بعضی اوقات روی dorsum (قوز) بینی فوکوس می‌کنند و می‌گویند فقط این درمان شود ولی وقتی جراح می‌خواهد عمل کند باید هارمونی و stracture بینی را با صورت بسازد حتما نیاز است که به قسمت‌های دیگر بینی هم دست بزند.
 
باید هیستوری در مورد آلرژی – آب ریزش بینی و تنگی نفس (به خصوص در شب) باید بگیرد که اینها بعد از عمل ممکن است بدتر شوند و این مسائل ممکن است برای هفته‌ها و یا ماه‌ها باقی بماند بسته شدن سوراخ بینی ممکن است به خاطر رشد بیش از حد توربینت پایینی بیمار باشد که باید در نظر جراح قرار گیرد که این افراد باید local Deconjestants antihistamin و کورپیکواستروئیدهای به مدت کوتاه مصرف کنند و برعکس بعضی اوقات بیماران دچار سردرد می‌شوند به علت آتروفی توربنت پایینی است چون وظیفه آن گرم کننده هوای سرد است.
 
پس باید مستقیما از بیمار در مورد سینوزیت – آسم – پرونکیت – ترومای قبلی به بینی و یا جراحی قبلی بینی و دستکاری قفسه بینی و جراحی سینوس – سیگاری بودن و یا نبودن الکلی بودن و یا نبودن و یا مصرف دارو به خصوص آسپرین سئوال گردد که باعث خونریزی زیاد حین عمل و بعد از عمل می‌گردد)
 
در صورت عدم قطع آسپیرین از 11 روز پیش باعث خونریزی شدید در حین عمل می‌شود.
 
انتخاب بینی که به صورت Open باشد یا Closed (بسته) عمل شود به وضعیت خود بینی بستگی دارد کلا در عمل‌های باز به دلیل اینکه به راحتی می‌توان به کلیه steractural بینی تسلط داشت به نوعی می‌توان گفت راحت می‌توان غضروف گذاشت و سوچر کرد و این به خصوص در بیماران که نوک بینی آنها بسیار کار داشته باشد و یا deforming زیاد و یا binecullar visualization داشته باشند. و از جهت کنترل خونریزی بسیار راحت‌تر است. اما عیوب این روش ادم زیاد بعد از عمل است و زمان بیشتری طول می‌کشد و اسکار است که هم روی columellar ایجاد شود. در مقایسه عمل‌های close (بسته) مدت زمان کمتری می‌برد و ادم کمتری دارد اسکار روی نامه columellar ایجاد نمی‌شود.
مواظبت‌های بعد از عمل بعد از عمل جراحی بیمار باید حالت Semisitting باشه یعنی به صورت نیمه نشسته باشد و از کیسه یخ روی ناحیه عمل گذاشته شود از خوردن غذاها سفت و گاز گرفتن میوه‌ها خودداری کند و تا حد ممکن از انجام سرفه و عطسه پرهیز کند و تا حدی کنترل عطسه کند و بیشتر در چند روز اول سوپ میل کند 3-2 روز اول بیمار باید به پزشک جراح مراجعه کند که هم تامپون داخل بینی برداشته شود و بخیه‌ها ناحیه alar (پره) و یا culomollar برداشته شود چون هر چه قدر در زمان طولانی‌تری کشیده شود احتمال به وجود آمدن اسکار بیشتر می‌شود و بعد از برداشتن تامپون بیمار به وسیله سرم و با نظر
N-Salin روزانه یک بار صبح و یک بار عصر به صورت ملایم بینی خودش را شستشو می‌دهد و از پماد جتیکس (جنتامایسین) در داخل بینی استفاده می‌کند و در صورتی که سابقه آلرژی دارد LOCALDECONGERAT و کورتن به دستور پزشک جراح استفاده می‌کند و بعد از 15-12 روز بعدی است که SPLENT برداشته می‌شود. 

منبع:

http://www.drtorabi.com

تعداد بازدید: 1244

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.