مواد آرایشی ناهنجاری‌های مادرزادی ایجاد می‌کند
مواد آرایشی ناهنجاری‌های مادرزادی ایجاد می‌کند

مواد آرایشی ناهنجاری‌های مادرزادی ایجاد می‌کند

دکتر صلاح الدین دلشاد، متخصص  جراحی اطفال و دبیر کنگره  تشخیص  و برخورد با ناهنجاری‌های  مادر زادی قبل و بعد از تولد گفت:  «تنوع بسیار زیادی در  ناهنجاری‌هایی که در نوزادان قبل و  بعد از تولد بروز می‌کند وجود دارد. در تمامی کشور‌ها برای هر یک از این ناهنجاری‌ها یک کلینیک به صورت تخصصی فعالیت می‌کند. اما در ایران متأسفانه به دلیل نبود کلینیک حمایت از این بیماران مجبور شده‌ایم که حدود ۳۰ ناهنجاری را به طور همزمان تحت پوشش یک کلینیک قرار دهیم. لازم به ذکر است که تعداد بیماران مراجعه کننده نیز بی‌شمار است.»

وی افزود: «در سال ۸۶ به پیشنهاد یکی از متخصصین غدد، حمایت از بیماران مبتلا به دیابت مادرزادی نیز در دستور کار مؤسسه حمایت از این کودکان قرار گرفت. این کودکان تا آخر عمر نیاز به تزریق مداوم انسولین دارند. در سال ۸۷، ناهنجاری عدم رشد نیز به لیست فعالیت‌های مؤسسه اضافه شد. کودکان مبتلا به اینگونه از ناهنجاری در مرحله‌های اولیه رشد متوقف می‌شوند و قد کوتاه و ریز اندام باقی می‌مانند. به این ترتیب تا کنون ۳۲ ناهنجاری تحت پوشش اولین مؤسسه حمایت از کودکان مبتلا به ناهنجاری‌های مادر زادی قرار گرفته‌اند.»

به گفته این متخصص جراحی اطفال، این مؤسسه بیماران را از هم لحاظ جراحی در بیمارستان‌های دانشگاهی و هم از نظر تأمین داروهایی که مادام العمر نیازمند مصرف آن‌ها هستند تأمین خواهد کرد.

دبیر علمی کنگره تشخیص ناهنجاری‌های مادر زادی گفت: «زمانی که از فردی که مبتلا به ناهنجاری است سخن به میان می‌آید، گاهی نیاز به چندید عمل جراحی مطرح می‌شود تا فرد به سلامت نسبی دست پیدا کند. در کارنامه این مؤسسه بیمارانی بوده‌اند که حتی تا ۱۵ عمل جراحی را تحت حمایت مؤسسه انجام داده‌اند.»

وی با اشاره به نوعی خاص از ناهنجاری‌ها که در آن فرد دچار شکستگی ناگهانی و بی‌دلیل استخوان می‌شود گفت: «در این بیماران تمامی دندان‌ها نیز در سنین پایین می‌ریزد. برای این مبتلایان نیاز به ایمپلنت کل دندان‌ها وجود دارد که این خدمت هم توسط مؤسسه برای این بیماران انجام می‌گیرد.

به گفته وی تمامی هزینه‌های این خدمات با همکاری بیمارستان‌های دانشگاهی و خیرین تأمین می‌شود.

کمبود تجهیزات مقابله با ناهنجاری‌ها را سخت‌تر می‌کند.
متخصص جراحی اطفال با اشاره به وضعیت کمبود تجهیزات در کشور و مشکلاتی که به طبع آن در جامعه پزشکی پیش می‌آید گفت: «کشور ایران از لحاظ دانش علمی مشکلی ندارد. اما متأسفانه در بسیاری موارد کم و کاستی‌هایی در ارائه خدمات به علت نبود تجهیزات رخ می‌دهد. کوچک‌ترین دستگاه‌هایی که در جراحی‌های ما مورد استفاده قرار می‌گیرد ‌گاه تا ۲ میلیون تومان هزینه بردار است و این ماجرا در حالی است که این قیمت مربوط به ابتدایی‌ترین وسایل مورد نیاز این جراحی‌ها است. »

دکتر دلشاد در ادامه به عوامل به وجود آورنده این ناهنجاری‌ها اشاره کرد و گفت: «حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد این ناهنجاری علت مشخصی ندارد. حدود ۲۰ درصد این ناهنجاری‌ها به علت عوامل محیطی پدید می‌آیند از تشعشعات گرفته تا مواد شیمیایی و لوازم آرایشی که مادر استفاده می‌کند. بودن در معرض این فاکتورها در یک ماه اول بارداری می‌تواند باعث بروز ناهنجاری‌های جدی در جنین شود. سوء تغذیه و عوامل استرس آور نیز در همین دسته قرار می‌گیند. حدود ۱۸ تا ۲۴ درصد این ناهنجاری‌ها به علت تغییر در ژنتیک و عوامل ژنتیکی پدید می‌آیند.

به گفته دکتر دلشاد حدود ۵۰ درصد ناهنجاری‌های مادر زادی در سیستم عصبی دیده می‌شود، ۲۷ درصد بیماری‌های قلبی را ایجاد می‌کنند و بقیه نیز در اندام‌های گوارشی هستند. اما در قسمتی که مربوط به تخصص جراحی اطفال می‌شود، عارضه شکاف کام و لب شکری شایع‌ترین ناهنجاری است که در حال حاضر در نوزادان دیده می‌شود.

 

منیع:

http://dr-delshad.persianblog.ir

تعداد بازدید: 1026

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.