متخصص عملهای اصلاح عیوب انکساری
متخصص عملهای اصلاح عیوب انکساری

متخصص عملهای اصلاح عیوب انکساری

کاربرد عمل لیزیک و لازک برای کم‌کردن یا از بین بردن دوربینی، نزدیک‌بینی، آستیگماتیسم و کنار گذاشتن عینک است، با این تفاوت که لیزیک در بیماران مبتلا به نزدیک‌بینی بالا قابل انجام نیست.

در جراحی لیزیک، لایه‌ای از قرنیه بریده و برداشته می‌شود و پس از آن که زیر آن تراشیده شد، لایه بار دیگر سر جای خود قرار می‌گیرد اما در لازک و PRK، سطحی‌ترین لایه قرنیه بدون برداشتن، تراش داده و درمان می‌شود و بنابر این عوارضی مانند جا‌به‌جایی لایه بریده شده قرنیه و… در لازک ایجاد نمی‌شود.ضخامت قرنیه بیمار در این که چشم پزشک جراحی لازک را برای بیمار تجویز کند حائز اهمیت است به‌طوری‌که اگر قرنیه بیمار زیادی نازک باشد، معمولا لازک به جای لیزر پیشنهاد می‌شود.شغل بیماران هم در این انتخاب تاثیر دارد و برای مثال بیمارانی مانند بوکسورها که معمولا به چشم شان ضربه می‌خورد برای جراحی لیزیک مناسب نیستند و بهتر است لازک شوند.

سازمان دارو و غذا(FDA)لیزر اگزومر را برای تصحیح نزدیک بینی تا ۱۲- دیوپتر با ۴- دیوپتر آستیگمات،و دوربینی از ۱+ تا ۶+ با ۱ دیوپتر آستیگمات تأیید کرده است.(دیوپتر،معیار سنجش عیب انکساری است.دیوپتر منفی به منزله نزدیک بینی و دیوپتر مثبت به منزله دور بینی است.)

تقریبا هرکسی که تحت عمل جراحی قرار میگیرد میخواهد بداند که شانس بدست آوردن نتیجه رضایت بخش چقدر است. برای نزدیک‏بینی کم و متوسط (تا ۷- دیوپتر) در حدود ۹۵% بیماران دید بدون عینک ۱۰/۵ تا ۱۰/۶ یا بیشتر را به دست می‏آوردند و ۸۵% شانس دید بدون عینک ۱۰/۸ تا ۱۰/۹ یا بهتر را دارند. این بدان معناست که وابستگی افراد به میزان بسیار زیادی به عینک کم شده اما ممکن است برای انجام کارهای دقیق‏تر چشمی مانند رانندگی، به ویژه در شب به یک عینک با شماره کم نیاز داشته باشند.

برای نزدیک‏ بینی بالا (بالای ۷- دیوپتر) در حدود ۸۵% بیماران دید بدون عینک۱۰/۵ تا ۱۰/۶ یا بهتر و ۷۰% دید بدون عینک ۱۰/۸ تا ۱۰/۹ یا بهتر بدست می‏ آورند.

سازمان دارو و غذا(FDA) با همکاری انجمن چشم پزشکی آمریکا،موارد زیر را برای لیزیک مناسب می داند:

» باید حداقل ۱۸ ساله باشید(برای برخی لیزرها ۲۱)،زیرا دید افراد زیر ۱۸ سال معمولاًتغییر می کند.

» برای بیماران مبتلا به پیر چشمی، لیزیک تصحیح کنندۀ عیب انکساری نیست زیرا یک چشم هر دو فاصله دور و نزدیک را می بیند.

فمتو لیزیک (Femtolasik)

این جراحی نسبتاً جدید میباشد و نوعی عمل لیزیک است که برش آن با کمک لیزر فمتوسکند داده میشود. لایه برداشته شده توسط فمتو لیزیک نازک بوده وامکان این وجود دارد که بتوان لایه ای به ضخامت ۹۰ میکرون از روی قرنیه برداشت و عوارض احتمالی فمتولیزیک نسبت به لیزیک کمتر است ولی باز هم امکان ایجاد قوز قرنیه در قرنیه های نازک بالاتر از عمل لازک است..

در این عمل در مرحله اول، آماده سازی و برداشتن یک لایه نازک از سطح قرنیه و در مرحله دوم اشعه لیزر روی قرنیه تابیده می شود.

اعمال زایوپتیک (Zyoptic) و Tissue Savingو رابطه آنها با PRK، لیزیک و …

این تکنیک ها مربوط به مرحله دوم عمل می شوند. ما در مرحله اول از شیوه های PRK، لیزیک و یا فمتولیزیک استفاده کرده و قرنیه بیمار را برای عمل لیزر آماده می کنیم. در مرحله انجام لیزر نیز ما دارای امکانات ویژه ای نظیر زایوپتیک و Tissue Savingبوده تا بهترین حالت ممکن را در قرنیه ایجاده کرده و اصلاح بینایی و شماره چشم را به نحو مطلوب انجام دهیم.

» توصیه همیشگی چشم‌ پزشکان استفاده از عینک است

اما با این حال تعدادی از افرادی هستند که تمایلی به عینک ندارند و ترجیح می‌دهند بدون عینک زندگی کنند. برای این کار دو راهکار پیش روی این افراد است، یکی استفاده از ‌لنزتماسی و دیگری عمل لیزیک. لنزتماسی نزدیک به ۹۰ سال پیش وارد بازار شده در حال حاضر به راحتی قابل دسترس و استفاده است و بسیاری از این افراد از این وسیله برای زندگی بدون عینک و تا حد زیادی زیبایی استفاده می‌کنند.

لنزهای چشمی اگر به درستی استفاده نشود احتمال زخم قرنیه، حساسیت و ناسازی چشم را افزایش می‌دهد و به همین علت بود که متخصصان به دنبال یک جایگزین دیگر بودند و عمل‌های جراحی مورد مطالعه قرار گرفت.

خطر عمل لیزیک نسبت به لنزهایی که استفاده می‌شود بسیار کمتر است، چرا که استفاده از لنز همواره چشم را در معرض خطر قرار می‌دهد، اما در عمل لیزیک تنها در هنگام عمل و روز‌های بعد از آن احتمال خطر وجود دارد. البته باید توجه داشت که عمل لیزیک هم شرایط خاص خودش را دارد به طور مثال شماره چشم فرد باید ثابت شده باشد و براساس نیاز‌های افراد استفاده می‌شود.

هزینه عمل لیزیک در ایران در مقایسه با تمام کشورهای دنیا و حتی بنگلادش بسیار پایین است. در صورتی که دستگاه هایی که در ایران است از نظر فناوری در مقایسه با کشورهای اروپایی نیز از برتری خاصی برخوردار است.

منبع:

http://drrazzaghi.ir

تعداد بازدید: 763

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.