شستشوی دست ها
شستشوی دست ها

شستشوی دست ها

شستشوی دست ها

یکی از عوامل مهم انتقال میکروب، دست ها هستند. شستشوی دستها به طور مکرر در طی روز خصوصاً برای کودکان الزامی است؛ چرا که کودکان عادت به بردن دست به دهان چه در هنگام صرف غذا و چه در سایر حالات و حتی به صورت غیر ارادی دارند که سبب انتقال میکروب به دهان میشود. پس شستشوی دستها و نظافت ناخن ها باید بصورت یک عادت صحیح و فرهنگ در خانواده ها درآید. البته لازم به تاکید است که این عادت نباید با فشار بیش از حد، حس وسواس و اجبار و لذا عادت بیمارگونه را در کودک برانگیزد. شستن دست ها می تواند در کاهش انتقال ویروس های مختلف از جمله ویروس های موجد اسهال و استفراغ، عامل وبا، انگل ها خصوصاً کرمک و... مؤثر باشد.

شستن دستها توسط والدین قبل از تهیۀ غذا و نیز قبل از شروع خوراندن غذا به کودک بسیار حائز اهمیت است. بهترین و مطمئن ترین نحوۀ شستشوی دستها، استفاده از آب و صابون است.

روشهایی مانند استفاده از ژل شستشوی دست که به تازگی باب شده و در فروشگاهها و داروخانه ها به وفور یافت می شود، نه تنها چندان موثر نیست بلکه به علت کلونیزه شدن ژل نگهداری شونده در کیف و... زیاد توصیه نمی شود. امروزه در برخی مهدهای کودک قبل از خوردن تغذیۀ روزانه و میان وعده ها کودکان توسط مربیان یا والدین تشویق به پاک کردن دستها با ژل می شوند. هنگام صرف غذا، کافیست ژل باقیمانده روی پوست دست وارد دهان شود که خود می تواند خطراتی از قبیل ورود مادۀ شیمیایی به بدن و احیاناً ایجاد دل درد در پی داشته باشد.

لذا به مراکز تربیتی کودکان اکیداً توصیه می شود در جهت ترغیب و تشویق کودکان به شستن دست ها با آب و صابون کوشا باشند. در کل، توجه به این راهکارها و پیشگیری ها در زمان اپیدمی(همه گیری) بیماری های ویروسی و غیر ویروسی موجد اسهال و استفراغ از هر زمان دیگری بیشتر توصیه می شود.
منبع:

http://www.bacheman.com

تعداد بازدید: 795

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.