روکش ایمپلنت و مراحل نصب آن
روکش ایمپلنت و مراحل نصب آن

روکش ایمپلنت و مراحل نصب آن

روکش ایمپلنت و مراحل نصب آن
شاید امروزه برای هرکس خالی نماندن دهان مخصوصا ناحیه جلوی دهان از نظر حضور در اجتماع و لبخند زدن بسیار مهم باشد و بر این اساس در این مطب این امکان فراهم گردیده و
در بسیاری از مواقع مگر در شرایط خاص استخوان همزمان با نصب پایه ها در همان جلسه شما با روکشی نظیر دندانهای نهایی مطب را ترک خواهید نمود که البته پس از گذشت چندماه جهت جوش خوردن پایه ها منتظر مراجعه شما جهت ساخت روکش نهایی هستیم.

 
در صورت انجام درمان ایمپلنت مراحل پروتزی پس از جراحی چگونه است؟
برای قرارگیری روکش ایمپلنت‌های فک پایین دو ماه و نیم  و فک بالا سه ماه و نیم در صورتی که همزمان با نصب ایمپلنت روکش نگذاشته باشیم، زمان انتظار لازم داریم تا ایمپلنت در استخوان فک جوش شود. سپس آن را بارگذاری کرده و روکش نهایی را توسط لابراتوارآماده می‌سازیم.


مراحل ساخت روکش ایمپلنت:
ایمپلنتها یا از ابتدای نصب در دهان قابل مشاهده میباشند و یا اینکه پس از جوش خوردن آنها به استخوان قبل از قالبگیری اقدام به برداشتن لثه روی سر ایمپلنتها و آشکار کردن آنها به محیط دهان می نماییم.
معمولا در مطب ما ایمپلنتها از نوع اول میباشند.
پس از دو هفته و فرم گرفتن لثه دور دور ایمپلنتها در یک جلسه نیم ساعته اقدام به قالبگیری از موقعیت ایمپلنتها ونیز فک مقابل و ارسال به لابراتوار می نماییم
در هفته بعد لابراتواراتصال دهنده هایی که از شرکت خریداری کرده ایم و در اختیارش قرار داده ایم را به همراه شاسی فلزی روکشها جهت امتحان به مطب می فرستد و در این جلسه ما آن را امتحان خواهیم کرد (اتصال دهنده ها و یا اباتمنت فقط جهت ایمپلنتهای دو قطعه ای کاربرد دارد و با پیچ شدن به داخل پایه اولیه قرارداده شده داخل استخوان موجب افزایش ارتفاع ایمپلنت و پذیرش روکش می گردند)
 

اباتمنت
 هفته بعد در سومین جلسه کارو امتحان چینی نصب شده روی شاسی فلزی روی روکشها می باشد که در مورد روکشهای مثلا یکی دو واحدی می تواند جلسه پایانی باشد که در نبود نیاز به جلسه اول و یا همزمانی جلسه اول و دوم کلا در بسیاری اوقات در یک جلسه نصب ایمپلنت و ساخت روکش فقط در این سه جلسه خواهد بود ولی در شرایطی که با نصب ایمپلنت هردوفک و یا ساخت روکش یک فک کامل روبرو هستیم نیاز به دو جلسه اضافی جهت اندازه گیری تنظیمات فک و طراحی لبخند در رابطه با موقعیت نوک دندانها و لبها می باشیم.

 
درمان های قدیمی :

با دندان مصنوعی می توانید غذا بخورید اما خیلی راحت نه
گاهی لق است گاهی زخم و ناراحتی ایجاد میکند و طعم ومزه غذا هم به خوبی احساس نمی شود.

 

درمان پیشرفته اوردنچر( دست دندان قفل شونده در ایمپلنت ) :

زمانیکه دست دندان شما به خصوص در فک پایین گیر کافی ندارد ولثه ها دچار سایش شده اند می تواند آرامش و نشاط را به شما برگرداندو از زخم و لقی جلوگیری میکند. همچنین اوردنچر درفک بالا بدون کام(بدون سقف)ساخته می شودوبه این ترتیب مزه غذابه خوبی احساس می شود

وقتی یک دندان خود را از دست داده اید !

درمان های قدیمی : پروتز ثابت (بریج) این روش توانایی جویدن را تا حدی به شما بر می گرداند اما به قیمت تراش دندانهای مجاور که آنها را مستعد پوسیدگی می کند و طول آنها را کم می نماید

 

درمان پیشرفته ایمپلنت :
این روش حداکثر زیبایی و جویدن را به شما هدیه می کندو نیاز به تراش دندان های مجاور نداردو درست مثل یک دندان که ریشه داردعمل می کند وبه شما آرامش وراحتی را بر می گرداند.

زمانی که تعدادی از دندان های خود را از دست داده اید !
 

درمان های قدیمی :
پروتز پارسیل (کروم کبالت)  یک دست دندان نیمه کاره که چندین گیره فلزی نه چندان زیبا دارد البته دندان هایی را که از دست داده اید را جایگزین می کند اما راحتی شما را کامل نمی کند مدام باید آن را از دهان خارج کنید و تمییز نمائید. دندان های مجاور هم به دلیل تراش و فشار گیره ها به مرور آسیب می بیند.

 

درمان از طریق کاشت دندان :
ایمپلنت ها به جای دندانی که از بین رفته اند جایگزین می شوند. این دندان ها مثل دندان های دائمی شما زیبایی مطلوبی دارند و شما از اینکه دوباره چندین دندان خود را بدست آورده اید  راضی خواهید بود و لبخند شما زیبا تر از گذشته خواهد شد.  
• و در مواردی که کل دندانها را نداشته باشید و امکان استفاده از تعداد زیاد ایمپلنت موجود نباشد، می توان با قرار دادن ۴ یا ۵ ایمپلنت از آنها به عنوان پایه دست دندان استفاده کرد تا دیگر دست دندان شما در دهانتان جابه جا نشود و احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

 

مزایای استفاده از ایمپلنت نسبت به دست دندان متحرک و یا پروتز ثابت

از هر زاویه ای که شما به این موضوع بنگرید، ایمپلنت بهترین انتخاب برای جایگزینی دندانهای از دست رفته شما است.

• زیبایی :ایمپلنت کاملا شبیه دندان خودتان خواهد بود وازآنجائیکه بااستخوان فک درگیرمی شود، مانع از تحلیل استخوان و لثه می شود که در سایه روشهای قبلی ( دست دندان و یا بریج) از عوارض این درمانها می باشد. به هر حال کسی متوجه نخواهد شد که شما یک دندان جایگزین دارید.

• حفظ ساختمان دندانهای مجاور : در این روش دندانهای مجاور تراشیده نمی شوند و دچار پوسیدگی های بعدی نخواهند شد.

• اعتماد به نفس : به طور یقین با استفاده از ایمپلنت احساس بهتری نسبت به خود، خنده و صحبت کردنتان دارید.

• قابل اعتماد: درصد موفقیت ایمپلنت های دندانی بسیار بالا است، و بهترین انتخاب برای جایگزینی دندان از دست رفته شما است. و بر خلاف ادعاهای خلاف واقع گذشته در این رابطه، درصد موفقیت ایمپلنت نسبت به سایر روشهای جایگزینی دندان، بسیار بالاتر است و از آنجا که بدنه ایمپلنت از تایتانیوم خالص ساخته می شود، واکنشی بصورت رد پیوند وجود نخواهد داشت.

پروتزهای ثابت که به آن روکش دندانی هم می‌گوییم، علاوه بر تامین استحکام برای ساختار از دست رفته دندان، زیبایی یک دندان سالم را نیز تامین می‌کند زیرا می‌تواند دندان‌های دچار شکستگی‌های مادرزادی، دندان‌هایی که اندازه‌های کوچک‌‌تر یا نامتناسب با دندان‌های دیگر دارند و نیز بدرنگی‌های دندان‌ها را هم اصلاح کند اما از دیدگاه درمانی، دندان‌هایی که دیواره آن شکسته، مقدار زیادی از ساختار آنها به دلیل پوسیدگی از بین رفته یا به دلیل عصب‌کشی یا نازک شدن جداره، احتمال شکستن آنها زیاد است با روکش‌هایی به شکل دندان ترمیم و بازسازی می‌شوند.

 

روکش‌ها  ۲ نوعند

۱- نوع متداول کروم – پرسلن    این نوع دارای شاسی فلزی تیره بوده و روی فلز پرسلن یا چینی طراحی شده است.

۲- زیرکونیوم – پرسلن   که فلز زیرکونیوم همرنگ دندان بوده و روی آن پرسلن یا چینی قرار گرفته  شفافیت رنگ بیشتری دارد و به علت طراحی با کامپیوتر بجای نوع بالا که با دست ساخته می شود فیتنس و انطباق بهتری دارد.

منبع:

http://www.drhashemi.com

تعداد بازدید: 965

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.