دستورات عبادی برای مادران در دوران بارداری
دستورات عبادی برای مادران در دوران بارداری

دستورات عبادی برای مادران در دوران بارداری

دستورات عبادی برای مادران در دوران بارداری
 اسلام برای زن دنیای زیبایی در کرده است، دنیایی که در آن همه باید به مادر احترام گذاشته و او را تعظیم کنند و حتی احترامی فراتر از پدر، چرا که پیامبر (ص) سه بار دستور احترام به مادر دارد و سپس احترام احترام پدر را امر فرمود و حتی در دوران بارداری مادر را همچون مجاهد فی سبیل ا... می داند و می فرماید: بهشت زیر پای مادران است. همچنین در دوران شیر خوارگی کودک نیز اجر فراوانی برای مادر بیان شده است اما باید توجه کرد که در کنار این احترام دنیایی و پاداش و اجر عظیم اخروی، مسئولیتی بر عهده او نهاده شده است که لازم است در انجام صحیح آن کوتاهی نورزد.

وضع تغذیه مادر در زمان بارداری حتی در اخلاق، ضریب هوشی و استعداد کودک نیز تاثیر فراوان دارد زیرا رشد اعصاب و مغز کودک از غذای جسمی و روحی بر روی کودک اثر خواهد گذاشت و بر این اساس باید توجه داشته باشد که دوران بارداری بر روی طفل او سرنوشت ساز است و تمام روحیات وی روی فرزندی که در شکم دارد اثر می گذارد، همچنین باید به نوع غذا و حلال بودن آن توجه خاصی داشته باشد زیرا تاثیر بسیار زیادی بر روی اخلاق، رفتار و ایمان کودک می گذارد.

به مادران عزیز توصیه می شود برای داشتن فرزندانی با سیرت و صورت نیکو در حد امکان به دستورات اشاره شده عمل نمایند.

 

الف : توصیه هایی که مخصوص هر ماه بیان شده است.

ماه اول :

روزهای پنج شنبه و جمعه سوره (یس) و سوره (الصافات) خوانده شود.

صبح ها سیب شیرین تناول شود. روزهای جمعه قبل از صبحانه انار و قبل از طلوع آفتاب اندکی تربت سید الشهدا خورده شود. نماز های یومیه  را در اول وقت بخواند و حتماً اذان و اقامه بگوید. هر روز بر 2 عدد خرما سوره (قدر) بخواند و آن را ناشتا بخورد.

 

ماه دوم :

روزهای پنج شنبه و جمعه سوره (الملک) را تلاوت نماید و روز پنج شنبه 140 مرتبه و در روز جمعه 100 مرتبه صلوات با (و عجل فرجهم) بگوید همین ذکر را بگوید و صلوات کبیره بفرستد. در زمینه خوراک گوشت و شیر بخورد و هر روز بر 2 عدد عناب سوره توحید بخواند و آن را ناشتا بخورد.

 

ماه سوم:

روزهای پنجشنبه و جمعه سوره (ال عمران) را قرائت نمائید و 140 مرتبه صلوات با (و عجل فرجهم) بخواند. هر هفته مقداری گندم و گوشت و شیر میل کرده و صبح کمی عسل تناول نماید. هر روز بر یک عدد سیب آیه الکرسی بخواند و آن را ناشتا بخورد. همچنین به اندازه یک عدس کندور را ناشتا میل کند.

 

ماه چهارم:

روزهای پنج شنبه و جمعه سوره (الدهر) بخواند و در تمام نماز ها در یک رکعت سوره (قدر) را تلاوت کند و بعد از نماز دست را روی شکم قرار داده و سوره (قدر) و (کوثر) و صلوات کبیره را بخواند.

بعد از نماز های یومیه 140 مرتبه صلوات و هفت مرتبه ذکر(اسغفرا... ربی و اتوب الیه) بگوید. سیب شیرین، عسل و انار میل نماید. هر روز بر دو انجیر سوره (والتین) بخواند و ناشتا آن را میل کند. ضمناً نام کودک قبل از 4 ماه و 10  روز انتخاب شود.

 

ماه پنجم:

روزهای پنج شنبه و جمعه سوره (الفتح) تلاوت کند و در یک نماز سوره (النصر) را بخواند. هر روز صبح خرما تناول کند و هر روز بر یک عدد تخم مرغ سوره (حمد) خوانده شود و آن را ناشتا بخورد.

 

ماه ششم:

روزهای پنج شنبه و جمعه سوره (واقعه) را قرائت کند. شبها در یک نماز سوره (واتین) بخواند. پس از صبحانه انجیر و زیتون بخورد. هر روز 1 عدد انار را پس از خواندن سوره (فتح) ناشتا بخورد.

 

ماه هفتم:

پس از نماز صبح سوره (انعام) را بر بادام خوانده و آن را تناول نماید. و این کار را تا 40 روز ادامه دهد. خواندن اذان و اقامه و نماز شب بسیار مطلوب است. روزهای دوشنبه سوره (النحل) و روز های پنج شنبه و جمعه سوره (یس) و (تبارک) و در تمام ماههای هفتم و هشتم و نهم سوره (نور) را قرائت نماید و در نمازهای یومیه سوره (قدر) و (توحید) را بخواند. روزی 140 مرتبه صلوات بفرستد از خوردن خربزه کوتاهی نکند لکن قبل و بعد از آب خوردن نباشد. هر روز بر یک عدد میوه به سوره (یاسین) بخواند و آن را ناشتا بخورد. همچنین از ماه هفتم 5 سوره قران که با تسبیح شروع می شود را تلاوت کند. این 5 سوره عبارتند از : (حدید، حشر، صف، جمعه، تغابن)

 

ماه هشتم:

علاوه بر موارد ماه هفتم:

  •     روزهای شنبه بعد از نماز صبح سوره (قدر) 10 مرتبه
  •     روزهای یک شنبه بعد از نماز صبح سوره (والتین) 2 مرتبه
  •     روزهای دوشنبه سوره (یس)
  •     روزهای سه شنبه سوره (فرقان)
  •     روزهای چهار سوره (دهر)
  •     روزهای پنج سوره (محمد)
  •     روزهای جمعه سوره (الصفات)

 

ماه نهم:

غذای کباب برای این ماه مفید است. ادویه نخورد، خرما میل کند. در نماز ظهر سوره (والعصر) و در نماز عصر سوره (الذاریات) را بخواند. در روزهای پنج شنبه سوره (حج) و جمعه سوره (فاطر) بخواند. هر روز مقداری پیاده روی کند و بر مقداری خرما سوره (دهر) را بخواند و آن را ناشتا میل کند.

 

ب: توصیه های کلی:

این توصیه ها موارد بی شماری را در بر می گیرد اما بطور اختصار به موارد ذیل اشاره می شود:

  •     همیشه با وضو باشد مخصوصا هنگام خوردن غذا.
  •     با کوشش تمام از گناهان بپرهیزد.
  •     حتی الامکان متحبات را انجام دهد.
  •     آرامش را حفظ کند و عصبانی نشود.
  •     خواند و شنیدن قران را روزانه انجام دهد.
  •     خواندن تسبیحات حضرت الزهرا (س) را بعد از تماز شب و قبل از خوابیدن انجام دهد.
  •     خواند 40 بار زیارت عاشورا، دعای توسل، زیارت جامعه، زیارت آل یاسین، دعای کمیل، دعای ندبه، دعای سمات و حدیث کساء و 40 مرتبه نماز شب، 40 مرتبه روز جمعه قسل روز جمعه و دعای عهد بعد از نماز صبح.
  •     به فکر خدا باشد و در رفع حوائج نیازمندان بکوشد.
  •     برای صبور شدن طفل سوره (والعصر) را بخواند.
  •     برای صالح شدن طفل سوره (انبیاء) را بخواند.
  •     به افراد زیبا روی نگاه و از معاشرت با افرادی ه مشکل اخلاقی دارند امتناع نماید و مدام ذکر ا... ا.... را زمزمه کند.
  •     با جنین داخل رحم با مهربانی و عطوفت سخن بگوید.

 

 تغذیه مادر:

خوردن مواد زیر به سلامت مادر و کودک کمک شایانی می کند: گلابی، کاسنی، خربزه، کندور، انار، انجیر، فندق، لوبیا سفید، انگور، هلو، بادام، سبوس برنج، عدس، کلم، کاهو و شلغم، خوردن آب ولرم.

منبع:

http://www.iranmeds.ir

تعداد بازدید: 941

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.