جراحی کوچک کردن سینه
جراحی کوچک کردن سینه

جراحی کوچک کردن سینه

جراحی کوچک کردن سینه
اندازه پستانها به عوامل متعددی نظیر عوامل ژنتیکی، وزن بدن و تائیرات هورمون های جنسی زنانه بستگی دارد، بنابراین بزرگی پستان ها می تواند در هرسنی اززمان بلوغ تا هنگام یائسگی اتفاق افتد. بزرگی پستان ها در هرسنی که رخ دهد، می تواند مشکلاتی را برای بیمار ایجاد نماید. مشکلاتی که بیشتر بیماران تجربه می کنند، مواردی مانند دردهای مزمن پشت وشانه ها، برجسته شدن شیاری در بین دو کتف و دردهای قاعده گردن است که ناشی از وزن زیاد پستانها می باشد. می توانبه این موارد، موارد دیگری مانند جوش ها و عوارض پوستی در زیر پستان و مهمتر از این ها احساس ناخوشایند یک زن از وضعیت فیزیکی بدن خود و کاهش اعتماد به نفس را نیز اضافه کرد، موضوعاتی که بسیاری از بیماران را رنج می دهد.
گاهی از اوقات، بزرگی پستانها بر مسایل جنسی و ارتباط یک زن با همسر خود نیز تاثیر منفی گذاشته و باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی فرد می شود. همچنین برخی از خانمهایی که پستانهای بزرگ و سنگینی دارند، نمی توانند مانند سایرین از لباسهای مناسب استفاده نمایند و همواره در مجامع از این موضوع در رنج می باشند.

 

راه های اصلی کوچک کردن سینه
سوال اصلی اینجاست که راههای اصلی کوچک کردن پستان کدامند؟ آیا می توان با روشهای فیزیکی مانند ورزش، لاغر شدن و یا برخی داروهای خوراکی یا پمادها و ژل ها پستانها را کوچک کرد؟
درحقیقت، پاسخ این سوال این است که تاکنون هیچ روش شناخته شده ای بجز جراحی که بهترین اثرات درمانی را در کنار کمترین عوارض داشته باشد، معرفی نشده است. اعمال جراحی برای کوچک کردن سینه ها،سال هاست که انجام می شود. اولین عمل جراحی برای کوچک کردن سینه ی زنان در سال( ۱۶۶۹) توسط ویلیام دارستون در انگلستان انجام شده است. اگرچه هدف اصلی این عمل جراحی کاهش حجم و وزن سینه است، ولی افزایش زیبایی برای ایجاد شکل طبیعی در سینه ها نیز به همان اندازه مهم است.
باید توجه کرد که بزرگی پستانها می تواند ناشی از افزایش بافت چربی و یا بافت شیرساز پستانی باشد. چنانچه بزرگ بودن پستان به علت افزایش بافت شیرساز باشد، با افزایش فعالیت فیزیکی و نیز رعایت کردن رژیم های لاغری و درنهایت کم کردن وزن، نمی توان تاثیر زیادی بر کاستن از حجم و وزن پستان ایجاد کرد. اگرچه، اگر این افزایش حجم، ناشی از افزایش بافت چربی باشد، ممکن است با کم کردن وزن، بتوان اثرات کم تا متوسطی بر کاهش سایز پستان ها ایجاد کرد. ولی باید دانست که حتی این تاثیر، مشکل بیمار را حل نخواهد کرد زیرا با کم شدن نسبی حجم پستان، باتوجه به عدم تغییر اندازه پوست پستان، این عضو افتاده تر به نظر رسیده و مشکل زیبایی بیمار را حل نخواهد کرد.
از طرفی مصرف داروها اعم از خوراکی و یا پماد ها و ژل های مالیدنی که به ویژه به صورت محصولاتی تجاری در دسترس هستند ممکن است همراه عوارض ناحواسته ای باشد که بعضا بسیار اهمیت دارند. ایجاد دستکاری های هورمونی و در نتیجه بر هم زدن نظم طبیعی بدن و بروز اختلالات هورمونی باعث می شود تا بیمار در اغلب موارد دچار مشکلات فراوانی شود. از طرف دیگر استفاده از این محصولات تجاری گاها درارای عوارض جانبی قابل توجهی بوده و حتی استفاده دراز مدت از آه ها میتواند به همراه افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه در فرد شود. علاوه برتمامی موارد ذکر شدهدر بالا باید دانست که تاثیر ناچیز این داروها به سرعت پس از قطع آن می تواند باعث برگشت به حالت اولیه شود. بنابراین هرگز تحت تاثیر تبلیغات مجله ای یا ماهواره ای که بعضا اثرات معجزه آسایی را از برخی از داروها تبلیغ می کنند و عمدتا اهداف تجاری خاصی دارند، قرار نگیرید.
 

جراحی زیبایی کوچک کردن سینه، چگونه عملی است؟
جراحی زیبایی کوچک کردن پستان، شامل خارج کردن چربی و پوست اضافی پستانها، شکل دهی مجدد پستان و تغییر محل هاله پستانی در محل جدید می باشد. با انجام این کار، علاوه بر کاستن از حجم و وزن پستانها که مشکلات جسمی زیادی برای بیمار ایجاد می کند، شکل دهی مجدد پستانها باعث زیبایی پستانها شده و احساس بیمار را نسبت به شکل بدن خود بهبود می بخشد.
برای انجام این کار، تکنیک های مختلفی وجود دارد که براساس طراحی انجام شده پیش از عمل، نوع برشهای پوستی و نیز برشهای ایجاد شده در نسج پستان می تواند کاملاً متفاوت باشد. اگرچه در تمام تکنیک ها، خط برشی در دور هاله پستان وجود خواهد داشت، سایر برشهای پوستی در حین جراحی می تواند متفاوت باشد. از آنجا که برنامه ریزی برای انتخاب نوع عمل، پیش از انجام جراحی و در جلسات ویزیت های قبل از عمل جراحی انجام می شود، بدیهی است که بیمار از انواع مختلف برش جراحی، که توسط جراح توضیح داده می شود مطلع شده و خود نیز، در انتخاب نوع روش جراحی مشارکت خواهد کرد. طبیعتاً، خط برش باید به گونه ای انتخاب شود که حتی المقدور از لباس زیر بیمار خارج نشود و در محلهایی که خارج از لباسهای شب زنانه قرار می گیرد ایجاد نشده و دیده نشود. از طرفی این برشها باید به گونه ای باشند که در وضعیت ایستاده کمترین وضوح را داشته و حتی المقدور در معرض دید نباشد.
 در اغلب روشهای جراحی، خط برشی دور هاله پستان به همراه یک خط عمودی زیر آن، تا چین زیرپستانی، ایجاد می شود. در برخی موارد و به ویژه مواردی که حجم پستان بسیار بزرگ است و میزان پوست اضافی آن نیز به همین نسبت زیاد است، امکان دارد خطی افقی روی چین زیرپستانی لازم باشد. اندازه این خط، بستگی به بزرگی حجم پستان، متفاوت است. ولی بجز در مواردی که حجم پستان بسیار زیاد است، معمولاً نباید از دوطرف، گسترش زیادی داشته باشد.
 

جراحی کوچک کردن پستان و خطر ابتلا به بیماریهای بدخیم پستان
انواع جراحی پستان و به ویژه جراحی کاهندۀ اندازه پستان، باعت ایجاد سرطان پستان و یا سایر بیماریهای مهم در پستان نمی شود. آنچه از اهمیت خاصی برخوردار است این موضوع است که به دنبال جراحی کاهنده حجم پستان، محل جوشگاه نسج پستان پس از جراحی، ممکن است باعث تغییراتی در تصویر رادنولوژی پستان شده و در تفسیر کلیشه های ماموگرافی و سونوگرافی ایجاد اشکال می کند. این موضوع باعث می شود تا انجام این روشهای تشخیصی برای بیمارانی که تحت این عمل جراحی قرار می گیرند محدود شده و لزوم انجام روشهای جایگزینی نظیر MRI پستان مشخص تر گردد.

 

جراحی کوچک کردن سینه و امکان شیردهی
تولید و هدایت شیر در پستان را می توان به جمع شدن آب ناشی از باران در کوه ها تشبیه کرد. درحقیقت شیر تولید شده در سلولهای پستانی، پس از ترشح وارد مجاری شیری بسیار کوچک می شود که با به هم پیوستن این مجاری شیری، کم کم مجاری شیری بزرگتری شکل می گیرد. با به هم پیوستن مکرر این مجاری شیری، درنهایت حدود ۱۰ تا ۱۴ مجرای اصلی که به نوک سینه ختم می شوند به وجود می آیند. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که تولید و هدایت و ترشح شیر یک روند پیوسته است که چنانچه در هر محلی یا مرحله ای اشکالی پیش آید، ترشح شیر تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
می توان تصور کرد که در حین جراحی کاهنده حجم پستان، مقدار زیادی از سلولهای تولید کننده شیر از بدن خارج می شوند. از طرفی بسیاری دیگر از مجاری شیری قطع می شوند و مسیر اصلی خود را از محیط به مرکز و نوک پستان از دست می دهند. بافت جوشگاه (محل جوش خوردن نسچ پستان) اغلب نمی تواند مجاری شیری را بازسازی نماید و بنابراین در مسیری که برش های جراحی داده می شود، هدایت شیر تولید شده از سلولهای باقی مانده دچار اشکال می شود.
از این رو همیشه احتمال اختلال در شیردهی بدنبال جراحی کاهنده حجم پستان وجود دارد. ولی باید دانست که این احتمال با انتخاب برخی از تکنیک های جراحی که همراه برش و دستکاری بیشتر در ناحیه نوک پستان می باشد، بیشتر می شود. چنانچه بیمار تمایل زیادی به ادامه شیردهی یا امکان شیردهی در فرصت دلخواه داشته باشد، باید این موضوع را با جراح خود درمیان بگذارد تا درصورت امکان از تکنیکی استفاده شود که کمترین اشکال را در شیردهی بیمار ایجاد کند.

 

آیا کم شدن حجم سینه پس از جراحی دائمی است؟
چنانچه عمل جراحی شما در سنینی انجام شود که هنوز پستانهای شما در حال رشد باشند، طبیعی است که پس از جراحی این رشد متوقف نشده و ممکن است مجدداً پستان شما به اندازه ای بزرگ شود که شما از آن راضی نباشید. علاوه براین، چنانچه پس از جراحی وزن شما زیاد شود، پستانهای شما نیز به همان نسبت بزرگ خواهند شد. بارداری نیز، چنانچه پس از جراحی اتفاق بیافتد، می تواند پستانها را دچار تغییراتی کند که از جمله آنها پرخون شدن و حجیم تر شدن پستان ها می باشد.
افتادگی پستانها نیز پس از جراحی پستان، همانند یک پستان عمل نشده، با افزایش سن اتفاق می افتد. البته باید توجه داشت که برخی از تکنیک های عمل جراحی، احتمال افتادگی کمتر و برخی دیگر با احتمال بالاتری از افتادگی پستانها همراه هستند. بطور خلاصه می توان گفت که پستان بزرگی که تحت عمل جراحی کم کردن حجم پستان قرار می گیرد، پس از طی کردن مراحل بهبودی اولیه پس از جراحی، شبیه یک پستان عادی بوده و تغییرات عمومی بدن مثل افزایش وزن، افزایش سن و … اثراتی مشابه یک پستان عادی روی آن خواهند گذاشت. توجه به این نکته ضروری است که در برخی موارد، باتوجه به تغییرات ایجاد شده در نسج پستان، این تغییرات می توانند کمتر یا بیشتر از حد عادی باشند، ولی احتمال این حالات زیاد نیست.

 

انجام جراحی در چه افرادی توصیه نمی شود؟
برای پاسخ به این سوال، مواردی نظیر تاریخچه ی عمومی و پزشکی فرد مثل جزئیاتی درباره ی هر نوع عمل قبلی پستان و همچنین وضعیت زایمان و تمایل فرد برای بارداری اهمیت دارند. اگر چه این عمل می تواند برای تمام زنان در تمام سنین انجام شود ولی معمولا قیل از اینکه سینه ها کاملا رشد کنند هرگز نباید این عمل را انجام داد.
 
۱٫ تصمیم به بارداری:
افرادی که قصد باردار شدن دارند معمولا باید عمل را تا بعد از کامل شدن افراد خانواده شان به تأخیر بیاندازند. در حقیقت اگر بعد از این عمل جراحی بارداری دیگری رخ دهد ممکن است موجب بزرگ شدن دوباره پستان ها شود. بنابر این قبل از هر نوع تصمیمی جهت انجام عمل حراحی برای کوچک نمودن پستان بهتر است از اینکه دیگر فصد بارداری ندارید اطمینان حاصل کنید.
 
۲٫ سیگار
اگر سیگار می کشید باید قبل از عمل آن را ترک کنید. سیگار کشیدن به طور جدی رگهای خونی را تنگ می کند و بنابراین جریان خونی را در ناحیه عمل کاهش داده و باعث می شود که التیام یافتن و جوش خوردن زخم ها به صور چشمگیری کند شود. به هر حال احتمال عوارض عمل در افراد سیگاری واضحا بیش از سایرید است.
 
۳٫ استفاده از برخی داروها
در اغلب موارد این عمل یک جراحی نسبتا طولانی است، بنابراین چنانچه بیماری زمینه ای مهمی دارید و یا از داروهای خاضی استفاده می نمایید حتما پزشک جراح خودرا مطلع کنید. وارفارین، آسپرین و بعضی داروهای ضد التهابی دیگر می توانند باعث افزایش خونریزی شوند قبل از عمل طبق برنامه ای که جراح به شما میدهد آنها را مصرف کنید.
 
۴٫ اضافه وزن زیاد
اگر اضافه وزن قابل توجهی دارید، پیشنهاد می شود ابتدا وزنتان را ترجیحا با افزایش فعالیت و ورزش کاهش دهید. بدست آوردن سینه های کوچکتر میتواند انگیزه مناسبی برای کاهش وزن باشد، تنابراین این موقعیت را از دست ندهید. چنانجه پس از انجام عمل جراحی وزن خود را کاهش دهید ممکن است سینه هایتان کمی افتاده به نظر آید.

 

عوارض اعمال جراحی کاهنده حجم پستان
همانند هر جراحی دیگر، امکان ایجاد عوارض در این نوع جراحی نیز وجود دارد. بنابراین عوارض این نوع جراحی را می توان به دوگروه عوارض عمومی، که در هرعمل جراحی می تواند ایجاد شود، و عوارض اختصاصی که احتمال بروز آن در این نوع جراحی خاص بیشتر است، تقسیم کرد:
 

عوارض عمومی عمل جراحی
۱- عوارض مربوط به بیهوشی: اگرچه امروزه ریسک انجام بیهوشی در اعمال جراحی بسیار کم شده است، ولی درحین تمام اعمال جراحی، هنوز ریسک کمی برای عوارض بیهوشی وجود دارد. باید توجه داشت که این ریسک با افزایش سن، وجود بیماریهای زمینه ای و به ویژه بیماریهای قلبی، ریوی، سیگار کشیدن و … بیشتر می شود.
 
۲- خونریزی: هر نقطه از بدن که تحت عمل جراحی قرار می گیرد، پس از جراحی در معرض این خطر قرار دارد. البته در فردی که طبق سابقه پزشکی وآزمایشات پیش از عمل، بیماری های نقص انعقادی ندارد، احتمال بروز این عارضه بسیار ناچیز و قابل چشم پوشی است. توجه ویژه در افرادی لازم است که از داروهایی مانند آسپیرین و ترکیبات مشابه آن و یا از داروهای دیگری مانند وارفارین مصرف می کنند. در این موارد باید کاملا مراقب بود و از قبل از عمل برنامه ویژه ای برای جایگزینی این داروها وتغییر در میزان ونوع مصرف آنها اجرا کرد. پزشک معالج در این خصوص شما را راهنمایی خواهد کرد.
 
۳- عفونت: در تقسیم بندی میزان عفونت و نوع زخم دربین جراحی های مختلف، جراحی کاهنده حجم پستان یکی از جراحی هایی است که احتمال بروز عفونت در آن بسیار پائین بوده(حدود ۱%) و زخم های ناشی از این جراحی نیز از انواع زخم های تمیز (clean)محسوب می شوند. این احتمال به حدی پائین است که جز در مواردی که بیمار دچار بیماریهای ضعیف کننده سیستم ایمنی (نظیر دیابت یا مصرف مزمن داروهایی که سیستم ایمنی را سرکوب می کنند) است، نیازی به تجویز آنتی بیوتیک طولانی مدت پس از جراحی نیست. منشاء عفونت احتمالی می تواند باکتری های موجود در مجاری شیری بیمار باشد. توجه داشته باشید که درصورت بروز عفونت، معمولاً تجویز آنتی بیوتیک لازم شده و حتی ممکن است لازم باشد چرک ایجاد شده در زیر زخم با جراحی کوچک دیگری تخلیه شده و زخم باز گذاشته شود تا پس از شستشوی روزانه، زخم در فرصت مناسب دیگری بسته شود.
 
۴- عوارض مربوط به لخته شدن خون در پا و آمبولی ریه: با توجه به بی حرکت بودن بیمار حین عمل جراحی نسبتاً طولانی و نیز شل شدن عضلات اندام، سرعت حرکت بازگشت خون در پاها به سمت قلب درحین عمل کم می شود. بنابرین امکان ایجاد لخته خون در اندام وجود دارد. وجود این لخته، به خودی خود اهمیت زیادی ندارد ولی آنچه حائز اهمیت است حرکت ناگهانی این لخته به سمت قلب و پمپ شدن آن به سمت ریه هاست. این حالت که آمبولی ریوی نام دارد، باعث بروز مشکلات تنفسی در بیمار می شود که می تواند خطرناک باشد. احتمال بروز این عارضه در بیماران عادی که عوامل خطر این عارضه را ندارند، بسیار پائین است و با تمهیدات لازم در قبل، حین و پس از جراحی می توان احتمال بروز آن را به صفر نزدیک کرد. به عکس برخی بیماران در معرض ریسک بالاتری هستند که در این خصوص باید اقدامات حفاظتی را اجباراً انجام داد. مواردی نظیر مصرف قرصهای جلوگیری از بارداری، چاقی، استعمال دخانیات و … امکان بروز این عارضه را زیاد می کند.

منبع:

http://drhamedghodsi.com

تعداد بازدید: 768

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.