توصیه های پس از عمل جراحی
توصیه های پس از عمل جراحی

توصیه های پس از عمل جراحی

1- تا زمانی که به شما گفته نشده از فین و عطسه کردن بپرهیزید (بخصوص دردو هفته­ی اول)، در صورت لزوم با دهان عطسه و سرفه نمایید.

2- تا 7 روز پس از عمل از دو بالش استفاده و سعی کنید سر بالاتر قرار بگیرد.

3- مش­های داخل بینی ظرف 24 الی 72 ساعت خارج خواهد شد، در این مدت با دهان تنفس نمائید و از خارج کردن و یا جابجا کرند مش­ها خودادری فرمائید. در صورت نیاز می­توانید پانسمان جلوی بینی را به آرامی و بدون جابجا کردن بینی تعویض نمائید.

پس از خارج کردن مش­های بینی و با کمک سرنگ (بدون سوزن) داخل بینی را روزی 3-2 بار شستشو دهید. قطره فنیل افرین را فقط درهفته­ی اول و یا در صورت پرواز با هواپیما استفاده کنید.

4- گچ روی بینی یک هفته پس از عمل برداشته خواهد شد، لطفاً به آن دست نزنید و آن را خشک نگه دارید. در صورتی که گچ شماجابجا و یا شل شود فوراً تماس بگیرید. (روزی که جهت برداشتن گچ تعیین شده می­توانید حمام کنید ولی گچ را از روی بینی برندارید.)

5- در 48 ساعت اول از کیسه­ی یخ بر روی چشم­ها و صورت خود استفاده نماید ولی مراقب باشید که گچ روی بینی شل نشود. ممکن است تا چند روز پس از عمل خونریزی مختصری از بینی داشته باشید که جای نگرانی ندارد. همچنین ممکن است پس از عمل تهوع و یا حتی استفراغ خونی داشته باشید که نیاز به اقدام خاصی نیست و طبیعی می­باشد.

6- از خوردن غذاهای سفت و نیز غذاهایی که به جویدن طولانی نیاز دارد پرهیز کنید، غیراز این مورد هیچ محدودیتی در رژیم غذایی وجود ندارد. از هرگونه ضربه یا فشار به بینی تا 6 هفته جلوگیری کنید چون باعث آسیب­های غیر قابل جبران خواهد گردید.

7- از لبخند زدن، خندیدن و حرکات بیش از حد صورت و نیز مکالمات تلفنی طولانی و فعالیت­های اجتماعی بیش از حد به مدت دو هفته اجتناب گردد.

8- از فعالیت جسمانی سنگین به مدت 2 هفته اجتناب کنید و بیش از حد معمول به استراحت بپردازید. از فعالیت­های نظیر ورزش و تماس جنسی اجتناب گردد.

9- دندان­ها را با مسواک نرم با ملایمت مسواک کنید، از دستکاری لب فوقانی بپرهیزید تا بینی بی­حرکت بماند.

10- می­توانید صورت خود را به آرامی بشوئید ولی دقت نمائید که پانسمان خیس نشود.

11- موی خود را به مدت یک هفته نشوئید مگر اینکه کسی این کار را برای شما انجام دهد (پانسمان بینی نباید خیس شود)

12- به مدت یک هفته لباس­هایی بپوشید که از جلو یا عقب بسته می­شود و از پوشیدن پولیور، تی شرت و نظایر آن خودداری کنید.

13- از قرارگرفتن در معرض آفتاب بپرهیزید و حتماً تا 6 ماه از ضد آفتاب مناسب استفاده فرمائید.

14- به مدت یک ماه از شنا کردن بپرهیزید.

15- تورم ظرف 3-2 روز اول به حداکثرمی­رسد که نرمال است و ممکن است پس از برداشتن پانسمان، چشم­ها و لب فوقانی دچار تورم و تغییر رنگ شده باشند که نگران­کننده نیست، این مورد معمولاً در عرض 3-2 هفته بهبود می یابد. در بعضی از بیماران رفع کامل تورم ممکن است به 6 ماه زمان نیاز داشته باشد. (به مناطق کبودشدگی حتماً کرم ضد آفتاب بمالید.)

16- برای حداقل 4 هفته از به کار بردن عینک­های طبی یا آفتابی اجتناب کنید. لنزهای چشمی را می­توان پس از 2-3 روز بعد از عمل به کار برد.

17- اگر بخیه روی کناره پره بینی زده شده است، لخته­های خون را با پنبه خیس تمیز کنید محل بخیه­ها را با پماد تجویز شده چرب کنید و روی آن ضد آفتاب هم بزنید.

18- در صورت بروز تب (بالای 5/38)، خونریزی بیش از حد و یا دردی که با مسکن برطرف نمی­شود.

19- نوک بینی و گاه دندان­های جلویی تا مدتی بی­حس است که طبیعی می­باشد و پس از مدتی برطرف خواهد شد.

20- تا 3 هفته از بلند کردن وزنه­های بالای 10 پوند اجتناب کنید.

21- رسیدن به نتایج نهایی جراحی بینی حدود 18 ماه طول می کشد.

منبع:

http://www.drrastkary.com

تعداد بازدید: 1100

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.