تزریق بوتاکس و ارتباط آن با درمان میگرن
تزریق بوتاکس و ارتباط آن با درمان میگرن

تزریق بوتاکس و ارتباط آن با درمان میگرن

از سالهای بسیار دور تصور می شد بیماری میگرن منشأ عروقی- عصبی داشته باشد گرچه هنوز هم علت اصلی این سردرد بسیار شایع بصورت کامل مشخص نشده است. از هر ۴ خانم یک نفر و از هر ۷ آقای یک نفر دچار سردرد میگرن می باشد. معمولاً سردردهای میگرنی که انواع مختلفی دارند در نوع کلاسیک بصورت سردرد ضربان دار یکطرفه به همراه علائم چشمی و تهوع و استفراغ بروز می کند. درمانهای متعددی برای بیماری میگرن وجود دارد و داروهای زیادی برای درمان مرحله حاد میگرن و همچنین پیشگیری از شروع سردرد بکار گرفته شده است.

امروزه تقریباً همه داروی بوتاکس را می شناسند . بوتاکس دارویی است ک از سم بوتولینوم A استخراج می شود و با اثر روی پایانه های عصبی موجود در عضلات آنها بصورت موقت فلج می کند. پزشکان با استفاده از این اثر از این دارو در بهبود چین و چروک های صورت و اسپاسم های عضلانی استفاده کرده اند. اما چه ارتباطی بین سردرد میگرنی  بوتاکس وجود دارد؟ درحدود ۱۰ سال قبل یک جراح ایرانی درکشور آمریکا متوجه شد که بیمارانی که در حین عمل جراحی پلک عضلات اخم آنها را قطع می کند بطرز عجیبی سردردهایشان بهبود می یابد.

یافته بسیار جالبی بود چرا که تا آن موقع هیچ کس ارتباطی بین یک عمل جراحی زیبایی و سردرد میگرن گزارش نکرده بود. وقوع این پدیده منشأ یک سری تحقیقات گسترده شد  تا اینکه محققین دریافتند که در تعدادی از بیماران مبتلا به سردرد میگرن اگر عضلات ناحیه پیشانی و شقیقه و اخم فلج شوند تا حد قابل توجهی سردردشان بهبود پیدا میکند. لذا این بود که بجای قطع این عضلات با روش جراحی شروع به تزریق داروی موقت بوتاکس در عضلات مذکور کردند. نتایج نشان دادکه این دارو می تواند در حدود ۶۰% بیماران موثر باشد. البته هنوز تحقیقات در زمین محل های نزریق دارو و جزئیات آن ادامه دارد.

دکتر شهریار یحیوی

 

تعداد بازدید: 878

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.