بیماری ابولا چیست؟
بیماری ابولا چیست؟

بیماری ابولا چیست؟

ویروس ابولا عامل یک بیماری خطیر است، این ویروس از آفریقا منشاء گرفت و هم اکنون در آن ناحیه بصورت اپیدمی درآمده است. شیوع اخیر این بیماری در سه کشور گینه، لیبریا و سیرالئون بیشتر بوده است. بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی تا کنون در این سه کشور حدود 66 هزار نفر بعلت ابتلا به این بیماری فوت کرده اند.

ویروس ابولا عامل یک بیماری خطیر است، این ویروس از آفریقا منشاء گرفت و هم اکنون در آن ناحیه بصورت اپیدمی درآمده است.

شیوع اخیر این بیماری در سه کشور گینه، لیبریا و سیرالئون بیشتر بوده است. بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی تا کنون در این سه کشور حدود 66 هزار نفر بعلت ابتلا به این بیماری فوت کرده اند.

این بیماری را قبلا تب خونریزی دهنده هم می گفتند و یک بیماری بالقوه کشنده است. عامل آن یک ویروس از خانواده فیلوویریده Filoviridae می باشد که خود این ویروس از سوش  Ebola است. ویروس ابولا دارای 5 نوع است که چهار نوع آن سبب ایجاد بیماری در انسان می شود.

راههای انتقال این بیماری کدامها هستند؟

این بیماری از حیوانات وحشی به انسان منتقل و روش انتشار آن در جامعه بصورت مستقیم از انسان به انسان می باشد. تماس با ترشحات و مایعات تعدادی از حیوانات مثل شامپانزه و میمون سبب انتقال ویروس به انسان می شود. تماس با خون، ترشحات، و اعضاء افراد آلوده سبب انتقال این بیماری می شود. این بیماری از طریق پوست آسیب دیده مثل خراش پوست و مخاط وارد بدن می شود. اگر لباس و یا مثلا تشک یک بیمار آلوده به ترشحات وی باشد و فرد دیگری از آنها استفاده کند، مبتلا به ابولا خواهد شد. یکی از راههای انتقال این بیماری شرکت در مراسم تشیع جنازه و تماس مستقیم با بدن بیمار مرده است. تا زمانیکه این ویروس در داخل بدن است تمام مایعات بدن فرد مثل خون، ترشحات دهان و بزاق و مایع منی و ترشحات واژن و شیر آلوده به ویروس بوده و سبب انتقال آن می شود. اگر مردی مبتلا به این بیماری شود و بهبود پیدا کند تا 7 هفته این بیماری از طریق مایع منی منتقل می شود.

علائم این بیماری کدامها هستند؟

دوره کمون این بیماری 2 تا 21 روز است. یعنی پس از ورد ویروس به داخل بدن 2 تا 21 روز طول می کشد تا علائم آن ظاهر شوند. تا ظاهر شدن علائم انسان عفونی نیست. اولین علائم عبارتند از: شیوع ناگهانی تب، خستگی، درد عضلانی، سردرد و گلودرد. علائم اولیه خیلی شبیه به سرماخوردگی و آنفلوآنزا می باشند. بدنبال آن تهوع، استفراغ، اسهال، راش پوستی، و اختلال در کار کلیه و کبد حادث می شوند. در بعضی موارد بیمار دچار خونریزی داخلی و خارجی می شود. مثلا خونریزی از روده و لثه ها شروع می شود. در آزمایش خون تعداد گلبولهای سفید و پلاکت کم شده و آنزیمهای کبدی افزایش می یابند.

این بیماری را چگونه می توان تشخیص داد؟

افتراق این بیماری از سایر بیماریها تبدار مثل تب تیفوئید، مننژیت و مالاریا مشکل است. تائید تشخیص توسط انجام آزمایشات تخصصی به قرار زیر می باشد:

·         اندازه گیری آنتی بادی بر علیه ویروس ابولا با روش الایزا Enzyme-Linked Immunosorbent Assay (ELISA)

·         اندازه گیری آنتی ژن ویروس در بدن

·         انجام آزمایش پی سی آر Reverse Transcriptase Polymerase Chain Reaction (RT-PCR)

·         استفاده از میکروسکوپ الکترونیکی برای دیدن ویروس

·         کشت ویروس

نمونه این بیماران جهت انجام آزمایش بسیار خطرناک است و تمهیدات لازم برای انجام آزمایش و از بین بردن نمونه پس از آزمایش دارد.

درمان این بیماری چیست؟

این بیماری درمان اختصاصی ندارد یعنی یک داروی خاص که سبب از بین رفتن ویروس شود وجود ندارد. درمان حمایتی است، یعنی مایعات از دست رفته جبران می شوند، اختلالات الکترولیتی درمان می شوند، عفونتها درمان می شوند تا اینکه بدن بتواند با این بیماری مقابله کند. در حال حاضر چندین نوع دارو در مرحله تحقیقاتی هستند.

آیا این بیماری واکسن دارد؟

فعلا این بیماری دارای واکسن موثر نیست ولی تحقیقات وسیع جهت ساخت آن در حال انجام می باشند.

چگونه می توانید خود را از ابتلا به بیماری ابولا مصون نگهدارید؟

    مهمترین اقدام اجتناب از مسافرت به مناطق آلوده است.
    شستشوی مکرر دستها و استفاده از محلولهای بهداشتی دارای الکل برای شستشوی دست
    اجتناب از تماس با خون و مایعات بدن افراد بیمار
    از دست زدن به وسایل شخصی و غیر شخصی افراد آلوده باید اجتناب کرد. مثلا استفاده از تشک، حوله و یا لباس افراد آلوده سبب ابتلا به این بیماری می شود.
    اجتناب از دست زدن به بدن فردیکه از ابولا فوت کرده است.
    اجتناب از دست زدن به حیوانات ناقل این بیماری مثل میمون و شامپانزه
    اجتناب از مصرف گوشت خام
    اجتناب از استفاده از تسهیلات نامطمئن مثل پتو و غیره
    مراجعه سریع به پزشک در صورت ابتلا به هر یک از علائم فوق الذکر
    اجتناب از تماس نزدیک با افراد
    اجتناب از مناطق پر ازدحام
منبع :

http://www.safarinejad.com

تعداد بازدید: 1129

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.