بخش مفصل فک
بخش مفصل فک

بخش مفصل فک

بخش مفصل فک
اولین مرکز تشخیص عارضه های مفصل فک در خاورمیانه با همکاری متخصصان بیمارستان «اینی» هانوفر آلمان در رشته فک و بیماری های مفصل فک در تهران افتتاح شده است. درصد زیادی از سردردهای میگرنی و معمولی، دردهای گردن، دردهای گنگ صورت و نیز شنیدن صدای سوت زدن در گوش، به علت عارضه های دندانی و دندانپزشکی است. هفتاد و پنج درصد این بیماران را خانم ها تشکیل می دهند که به دلیل تاثیر منفی اختلالات هورمونی که سبب تضعیف بافت های پیوندی مفصل فک وتغییرموقعیت فیزیولوژیک آن می شود، با شکایت سردرد، گردن درد و دردهای صورت مراجعه می کنند. روش درمانی عارضه های مفصل فک که هم اینک در بیمارستان «اینی» (Ini) هانوفر در حال انجام است، شیوه ای بدون جراحی است که دندانپزشکان متخصص فک با قراردادن پروتزها و محافظ هایی در دهان بیمار، فیزیولوژی فک را از نو تعریف می کنند.
 

درباره TMD
مخفف Temporo Mandibular Disorders است در این مبحث در خصوص بیماریهایی صحبت میشود که منشاء فکی دارند ولی در نقاط دورتری از فک بروز میکنند آمارنشان میدهد که فقط در تهران حدود 4 میلیون نفر به این عوارض مبتلا هستند و در سراسر ایران تعداد بیماران به حدود 10 میلیون نفر هم میرسند ولی چون این عوارض در نقاط دیگری از بدن بروز میکنند و از انجا که امکان تشخیص فوق تخصصی این بیماری(نه در ایران بلکه)در تمام دنیا اندک است این بیماران به پزشک هایی با رشته های مختلف (تخصص) مراجعه میکنند و هیچ وقت علت اصلی این عوارض که TMD نام دارد مشخص نمیشود.
 

نشانه های بیماری

    سر درد
    گردن درد
    کمر درد
    دردهای گنگ صورت
    مشکل در بلع
    صداهای گوشی
    صداهای فکی
    درد در ناحیه فکی
    محدودیت حرکت دهان و فک

 

این عوارض چگونه ایجاد می شوند؟
در بهترین شرایط دندانهای فک بالا و پایین عضلات صورت و مفاصل فک در یک حالت بالانس و هارمونی قرار دارند (بالانس) و اگر به دلیلی این حالت بالانس و توازن دچار اختلال شود اثرات غیر قابل کنترلی به شکل واکنش های زنجیره ای عضلانی-عصبی در سیستم های ارتوپتیک بدن ایجاد میکند که میتواند موجب عوارض فوق شود همانطور که در بالا ذکر گردید این نوع اختلالات حتی میتواند باعث چرخاندن استخوان لگن و کوتاه شدن یک پا شود البته با تنظیم روابط استاتیکی ارتوپتیک بدن و هماهنگی و تعامل با فیزیوتراپیست ها این عوارض به راحتی و خیلی سریع قابل درمان میباشد.
 

درمان
به طور کلی برای اولین بار در دنیا عوارض TMD را به دو گروه تقسیم بندی کردیم:
گروه اول :عوارض خاص مفصل فک

    دردهای خاص مفصل فک
    صداهای فکی هنگام باز و بسته شدن دهان
    محدودیت حرکت مفصل فک

گروه دوم : عوارض خاص مناطق دورتر از فک

    سر درد
    گردن درد
    کمر درد
    دردهای گنگ صورت
    مشکل در بلع
    صداهای گوشی
    صداهای فکی
    درد در ناحیه فکی
    محدودیت حرکت دهان و فک

بطور کلی تشخیص اینکه آیا وضعیت دندان یا فک و یا قرار گرفتن فک پایین نسبت به فک بالا در شرایط عادی و نیز فیزیولوژیک قرار دارد به عهده متخصص مفصل فک و دندانپزشکان می باشد. موضوع قابل اهمیت این است که اینگونه ناراحتی ها را در مفصل فک می توانیم بدون عمل جراحی با روش های غیر تهاجمی درمان کنیم.

با تشخیص نوع ناهنجاری و برای درمان عوارض اولیه یا ثانویه، گاردهای دندانی مخصوص مورد استفاده قرار می گیرد که وظیفه اصلی گاردهای دندانی تغییر وضعیت مفصل فک، حمایت و حفظ این تغییرات است.گاردهای دندانی اگر درست اندازه گیری شوند و موقعیت درست و صحیح فکی را تنظیم کنند تاثیر زیادی در کاهش بیماری در سیستم عضلانی عصبی فک و صورت خواهند داشت و از بروز پاسخ غیر صحیح بدن جلوگیری کرده و عارضه های نامبرده را کاهش می دهد.

جنس این نوع گاردهای دندانی که به صورت اختصاصی و براساس میزان و نوع درمان ساخته می شود از تلفیق آکریل ها، پلی اتیلن و فلز مقاوم بوده و پس از ساخت در لابراتورهای تخصصی در اختیار بیمار قرار می گیرد و از این مرحله درمان آغاز می شود.

منبع:

http://www.iranalman.ir

تعداد بازدید: 908

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.