بارداری و دندانپزشکی
بارداری و دندانپزشکی

بارداری و دندانپزشکی

در دوران بارداری تظاهرات دهانی که مشاهده می شود شامل موارد زیر است

آماس وتورم لثه ای که معمولا از ماه دوم بارداری آغاز می شود و شایع ترین عارضه دهانی مادر باردار است. در این بیماری لثه متورم شده و تغییر رنگ و خونریزی دارد. در دوران بارداری ترشح هورمون های استروژن پروژسترون افزایش می یابد.به این دلیل و نیز تشدید عکس العمل لثه به محرک های موضعی مانند جرم، تورم لثه ای ایجاد می شود که پس از پایان دوران بارداری بهبود می یابد. این بهبودی از دو ماه پس از زایمان شروع شده و تا یک سال ادامه می یابد و بهبودی در صورتی رخ میدهد که دندان ها جرم نداشته باشند. مادر باردارمی تواند با افزایش دقت خود در رعایت بهداشت دهان و دندان، این عارضه و عوارض ناشی از آن را کاهش دهد.

تومور حاملگی که به صورت توده ای برجسته در لثه مشاهده می شود و معمولا پس از زایمان کوچک شده و یا از بین می رود. در صورت باقی ماندن در دهان پس از اتمام دوران بارداری و یا خونریزی هنگام جویدن غذا، با مراجعه به دندانپزشک و انجام جراحی سرپایی، میتوان تومور حاملگی را از دهان خارج نمود.

در صورت وجود بیماری لثه باید قبل از بارداری آن را درمان نمود در غیر این صورت بیماری لثه در دوران بارداری تشدید خواهد شد.

لقی دندان نیز از تظاهرات دوران بارداری است که شیوع چندانی ندارد.  

نکات مهم

هنگام مراجعه به دندانپزشک در صورت باردار بودن حتما دندانپزشک خود را از بارداری و سن جنین مطلع سازید.

اگر در سه ماهه پایانی دوران بارداری هستید از دندانپزشک خود بخواهید تا شما را در وضعیت خوابیده(سوپاین) قرار ندهد اگر در وضعیت خوابیده حالت تهوع، تعریق و ضعف داشتید به سمت چپ بغلتید.

کاهش فشار خون در سه ماهه میانی بارداری، از عوارض طبیعی بارداری می باشد. هنگام برخاستن از یونیت دندانپزشکی در حالت نشسته کمی صبر کنید تا دچار افت ناگهانی فشار خون و عوارض ناشی از آن نشوید.

انجام هرگونه درمان دندانپزشکی را تا پایان سه ماهه اول بارداری به تاخیر بیندازید.

در صورت نیاز به تهیه عکس رادیوگرافی دندان، تکنسین را از باردار بودن خود مطلع سازید و با پیش بند سربی عکس بگیرید.

در صورت نیاز به مسکن در دوران بارداری، تنها می توان از استامینوفن استفاده نمود. سایر مسکن ها مانند آسپرین و بروفن میتواند خطراتی مانند خونریزی شدید حین زایمان و یا به تاخیرافتادن زایمان را سبب شوند.

آنتی بیوتیک تتراسایکلین به سبب ایجاد خطوط قهوه ای در دندان، مهار رشد استخوان و ایجاد مشکلاتی در مینای دندان ونیز اختلالات استخوانی و اسکلتی ممنوع است.

در صورت بیماری مادر باردار و یا نیاز به مصرف هر گونه دارو، به پزشک مراجعه نموده و وی را از باردار بودن خود مطلع سازید.

در دوران شیردهی، از مصرف خودسرانه هر گونه دارو بپرهیزید. بسیاری از داروها از طریق شیر مادر به کودک منتقل می شوند.در صورت مصرف دارو با تجویز پزشک، بهتر است مادر، دارو را بلافاصله پس از شیردهی استفاده کند و از شیر دادن تا 4ساعت بپرهیزد.

برخی داروها در دوران شیردهی به دلیل صدمه به نوزاد ممنوع است.از جمله می توان از مفنامیک اسید، تتراسایکلین، فنیندیون وکلرفنیرامین نام برد.

در صورت بیماری  مادر شیرده و یا نیاز به مصرف دارو، به پزشک مراجعه نموده و وی را از شیرده بودن خود، مطلع سازید.

منبع:

http://www.drhoseini.com/Article_32.html

تعداد بازدید: 1308

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.