اگزما از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در فصل سرماست
اگزما از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در فصل سرماست

اگزما از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در فصل سرماست

اگزما یک لغت یونانی است که در فارسی به آن التهاب پوست گفته می‌شود. هنگامی که یک واکنش التهاب پوستی رخ می‌دهد، تغییراتی به وجود می‌آید که منجر به بعضی از علائم از قبیل قرمزی، جوش و پوسته شدن همراه با خارش در بدن می‌شود.

نوع اول اگزما زمینه‌های ژنتیکی دارد و نوع دوم از عوامل محیطی و تماسی شکل می گیرد. اگزماهای ژنتیکی زمینه فامیلی داشته و در اقوام نزدیک وجود دارد که از دوران کودکی آغاز و مدت زمان طولانی بیمار به آن مبتلا می‌شود. اگزماهای ژنتیکی می‌تواند همراه با بیماری‌های دیگری مانند آسم و حساسیت‌های تنفسی به صورت عطسه، سرفه یا آبریزش بینی باشد. در این نوع اگزما درمان بسیار سخت و یا غیرممکن و کنترل آن نیز بسیار دشوار است.
اگزماهای تماسی بیشتر در افراد جوان و میانسال دیده می‌شود. اگزماهای تماسی بیشتر در دست‌ها و در درجه بعد در صورت و پا‌ها بروز می‌کند و قسمت هائی که بیشتر در معرض تماس هستند در آن‌ها اگزما رخ می‌دهد که این نواحی دو دسته هستند. نوع اول به بعضی از مواد شیمیایی بدن واکنش نشان می‌دهد و نوع دیگر آن واکنش‌های التهابی هستند که در اثر تماس با وسایل و مواد اطراف (وقتی که از حالت طبیعی خارج و تبدیل به محرک ‌شوند) می‌باشند. رطوبت نیز می‌تواند عامل مهمی باشد که تشخیص آن از طریق سن، محل اگزما و بررسی ژنتیک صورت می‌گیرد.
بسیاری از موادی که در اطراف وجود دارند واکنش‌هایی ایجاد می‌کنند که به مدت زمان و قدرت ماده و مقدار تماس به ماده بستگی دارد که هر چه بیشتر باشد شدید‌تر می‌شود.
دکتر سید مسعود داوودی پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سینانیوز با بیان اینکه اگزمای پوستی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی در فصل سرماست، عنوان کرد: «معمولا به دلیل کاهش تعریق و خشکی هوا در فصل سرما پوست خشک‌تر شده و دچار ترک‌های ظریف می‌شود.»
وی ادامه داد: «به هنگام شیوع اگزما، پوست حالت خارش، خشکی و تورم به خود می‌گیرد و در بیشتر مواقع قرمز رنگ و دردناک می‌شود. در برخی مواقع ممکن است این تورم‌های پوستی بسیار دردناک و شدید شود و خونریزی از پوست را به همراه داشته باشد.»
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله درباره قسمت‌های از بدن که در معرض اگزما هستند، اظهار کرد: «اگزما می‌تواند در هر قسمتی از بدن شیوع پیدا کند. به دلیل اینکه بیشتر فعالیت‌های روزانه با استفاده از دست است و با مواد حساسیت‌زای بیشتری در تماس هستند اگزما در این ناحیه بدن بیشتر بوجود می‌آید.»
دکتر داوودی درباره روش‌های درمانی اگزمای پوستی اذعان کرد: «چرب نگه داشتن پوست باعث پیشگیری و نیز باعث تسکین علائم بیماری می‌شود. عموماً برای تسکین آن، بیشتر داروهایی که حاوی مقداری کورتون هستند به بیماران تجویز می‌شود تا طی مدت معینی، مقدار مشخصی از آن استفاده کنند.

منبع:

http://drdavoudi.ir

تعداد بازدید: 736

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.