استنت‌گذاری‌های پی در پی می‌تواند کشنده باشد
استنت‌گذاری‌های پی در پی می‌تواند کشنده باشد

استنت‌گذاری‌های پی در پی می‌تواند کشنده باشد

گزارشی از مرگ و میرهای ناشی از استفاده بیش از حد از استنت در درمان بیماران قلبی / آمریکا

ساموئل دی مانیو، جراح قلب، با کارگذاری 21 استنت کرونری در سینه یک مرد آمریکایی باعث مرگ وی شد. این عمل‌های جراحی طی 8 ماه انجام گرفت که در یکی از این عمل‌ها، جراح 5 مش فلزی را در یک شریان قرار داد. استنت‌های غیر لازم، قلب بیمار را ضعیف کرده و او را با مشکلاتی از جمله ایجاد لخته، انسداد و در نهایت مرگ مواجه کرد.
مورد ذکر شده تنها نمونه‌ای از استفاده بی رویه از استنت برای باز کردن شریان در بیش از 7 میلیون آمریکایی مبتلا به مشکلات قلبی می‌باشد. این امر ناشی از اهمیت دادن بیشتر به تعداد عمل‌های جراحی و نه لزوماً کیفیت درمان است. پزشکان قلب برای اطلاع رسانی به بیماران درباره خطرات ناشی از کارگذاری استنت، هزینه‌ای بسیار کم دریافت می‌کنند. در حالی که برای انجام هر عمل استنت گذاری، هزینه‌ای بسیار بالا از بیمار دریافت می‌شود.

نورتین هادلر، جراح قلب و استاد دانشگاه کارولینای شمالی در این باره می‌گوید: استنت گذاری متعدد یک روال شایع نیست اما موارد مشاهده شده نیز نادر نمی‌باشد.

در تحقیقی که توسط دیوید براون متخصص قلب دانشگاه استونی بروک نیویورک انجام شد، دو سوم جراحی‌های استنت گذاری متعدد (Elective Stenting) که در آن استنت گذاری در تمامی نواحی دچار ضایعه در رگ انجام می‌شود، یا به عبارتی 200000 عمل جراحی استنت در سال در ایالات متحده غیر ضروری هستند. این به معنی آن است که در دهه گذشته، بیش از یک میلیون آمریکایی در قلب خود ایمپلنتی داشته‌اند که به آن احتیاجی نبوده است. این اظهار نظر ویلیام بودن، رئیس بیمارستان وتران در نیویورک است. او در سال 2007 در تحقیقی گسترده نشان داد که در بیماران غیر اورژانسی، استنت گذاری نسبت به درمان‌های دارویی، ورزش کردن و تغییر رژیم غذایی فایده چشمگیری ندارد.

سانجای کائول، جراح قلب و محقق مرکز پزشکی سیدارز- سینای لوس آنجلس در این باره می‌افزاید: بیمارانی که استنت دریافت می‌کنند همواره در معرض خطراتی از جمله لخته شدن خون، خونریزی ناشی از مصرف داروهای ضد انعقادی و انسداد ناشی از ایجاد بافت اسکار در شریان کرونری می‌باشند. هر یک از این مشکلات به تنهایی می‌تواند مرگ آور باشد.

شاهد این ادعا، گزارشات سازمان غذا و داروی آمریکا از 773 مورد مرگ و میر ناشی از استنت گذاری و 4135 مورد جراحت‌های غیر کشنده شامل سوراخ شدگی رگ، لخته شدن خون و دیگر موارد می‌باشد. این آمار نسبت به سال 2008 حدود 33 درصد افزایش داشته است. به همین دلیل مجمع متخصصان که توسط انجمن پزشکی آمریکا (AMA) در جولای 2013 تشکیل شد، استنت گذاری متعدد را یکی از 5 درمان بسیار شایع معرفی کرد که در اغلب موارد بیمار را در معرض خطر قرار می‌دهد و فایده چندانی نسبت به درمان‌های دیگر ندارد.

بیماران دریافت کننده استنت‌های متعدد معمولاً در مدت کوتاهی پس از جراحی، بهبود کیفیت زندگی و کاهش درد را مشاهده می‌کنند. همچنین بهبودی پس از عمل در مقایسه با درمان‌های دارویی و تغییر در سبک زندگی، سریع‌تر است اما تأثیرات این بهبودی کوتاه مدت بوده و نهایتاً 2 تا 3 سال پس از عمل ادامه می‌یابد. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که بسیاری از بیماران مبتلا به گرفتگی عروق، پیش از عمل استنت گذاری متعدد تحت درمان‌های دارویی قرار گیرند و با ورزش کردن و تغذیه مناسب، سبک زندگی خود را اصلاح کنند.

منبع:

http://mehmanesh.com

 

تعداد بازدید: 758

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.