آیا تزریق ژل برای شما مناسب است ؟
آیا تزریق ژل برای شما مناسب است ؟

آیا تزریق ژل برای شما مناسب است ؟

در سال های اخیر تزریق مواد فیلر ( fillers )  تحول بزرگی در درمان های زیبایی به وجود آورده است. با استفاده از این روش میتوان خطوط، چروک ها و نواحی گود افتاده پوست که به دلیل لاغری یا افزایش سن ایجاد شده اند را اصلاح کرد. این مواد وقتی داخل پوست تزریق می شوند، جایگزین حجم از دست رفته می شوند و به پوست نمای جوان تر وشاداب تر می دهند. کاربرد آنها بیشتر برای صورت بخصوص خطوط خنده اطراف دهان و لب می باشد.

انواع مختلفی از مواد فیلر وجود دارندکه یکی از بی خطرترین آنها ژل هیالورونیک اسید (hyaloronic acid) می باشد. این ماده به طور طبیعی در بافت پوست انسان وجود دارد. تزریق آن در پوست باعث پر شدن فضای بین رشته های کلاژن و الاستین شده و با جذب آب، به پوست حجم می دهد.

مواد فیلر از جمله هیالورونیک اسید، با غلظت های مختلف و اندازه ذرات متفاوت، هر کدام برای تزریق در منطقه ی خاص و در عمق مشخصی از لایه های پوست کاربرد دارند. انتخاب نوع فیلر و تزریق آن در محل و عمق مناسب پوست، به عهده ی متخصص پوست می باشد.

توجه داشته باشید که هدف از این درمان، اصلاح ایرادات صورت با حفظ  "ظاهر طبیعی " می باشد. حجیم شدن بیش ازحد نواحی مختلف، به عنوان مثال لب ها، باعث ایجاد ظاهر ناخوشایند و نامطلوب می شود و باید از آن پرهیز کرد.

نکات مربوط به تزریق :
قبل از انجام تزریق پزشک خود را از وجود بیماری های زمینه ای یا مصرف دار، حتما مطلع کنید. از جمله :

- اختلالات انعقاد خون

- سابقه ی تب خال

- بیماری های خود ایمنی

- سابقه ی تزریق قبلی فیلر  

- مصرف داروهایی مثل وارفارین، آسپیرین، ایبوپروفن، ویتامین ای  

- مصرف داروهای مکمل مختلف (حاوی سیر ، چای سبز و ...)

معمولا تزریق فیلر حدود ٣٠-١٥ دقیقه وقت می گیرد. قبل از تزریق برای بی حس کردن پوست میتوان از یخ، کرم بیحس کننده و یا تزریق مواد بیحسی استفاده کرد. معمولا تزریق در یک جلسه کامل می شود. به دنبال تزریق، قرمزی و تورم خفیفی در ناحیه ایجاد می شود که موقتی است.

بعد از تزریق می توانید فعالیت عادی داشته باشید. ولی برای انجام ورزش سنگین، بهتراست تا روز بعد صبر کنید. بهتر است تا سه روز از دستکاری نواحی تزریق خودداری کنید.  می توانید به طور معمول آرایش کنید. از قرار گرفتن در معرض آفتاب خودداری کنید و قبل از خروج از منزل حتما از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

معمولا اثر تزریق بلافاصله قابل مشاهده است. مدت دوام آن بسته به نوع ماده ی تزریق شده متفاوت می باشد. در مورد ژل  هیالورونیک اسید، بین ٦ماه تا یک سال متغیر است. بعد از آنکه اثر آن از بین رفت، میتوان تزریق را تکرار کرد.

عوارض :

در صورت استفاده از فیلر مناسب و رعایت نکات تکنیکی تزریق، عوارض بسیار محدود هستند.

قرمزی و تورم و گاها کبودی ممکن است ایجاد شود که تا قبل از ٢-١ هفته برطرف می شود.

در صورت استفاده از مواد غیر استاندارد و  تزریق نادرست، احتمال بروز عوارض جدی وجود دارد، از جمله: 

- ایجاد توده های پوستی

-عفونت و آبسه

- تغییر رنگ پوست

-واکنش های آلرژیک

- تورم شدید

موارد احتیاط :

ماده ی فیلری که تزریق می شود، حتما باید مجوزهای وزارت بهداشت و تاییدیه های دارویی را داشته باشد. از تزریق مواد بدون مجوز که اکثرا به دلیل قیمت های ارزان به وفور استفاده می شوند، اکیدا خودداری کنید.

توجه داشته باشید که این تزریق، یک درمان پزشکی است و به هیچ وجه نباید در مراکز غیرپزشکی انجام شود.

آکادمی متخصصین پوست آمریکا  (AAD)  توصیه میکند، برای انجام عمل تزریق فیلر، به یک پزشک متخصص پوست با مدرک بورد تخصصی مراجعه کنید.

منبع :

http://www.drkiafar.com/fa/article

تعداد بازدید: 918

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.