نقش سویا و کلم در کاهش عوارض ناشی از درمان سرطان سینه
نقش سویا و کلم در کاهش عوارض ناشی از درمان سرطان سینه

نقش سویا و کلم در کاهش عوارض ناشی از درمان سرطان سینه

22 خرداد 1397

سرطان سینه یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌ها در میان زنان است. با این وجود، بسیاری از زنان از این سرطان جان سالم به در می‌برند. تقریباً 90 درصد زنان مبتلا به سرطان سینه برای حداقل 5 سال زنده می‌مانند و میزان مرگ ناشی از این بیماری بین سال‌های 2005 تا 2014 حدود 1/8 درصد کاهش یافته است. این کاهش اساساً به بهبود روش‌های درمانی، شامل پرتو درمانی و شیمی‌ درمانی، مرتبط است. با این حال، این درمان‌ها بدون عارضه نیستند.
اغلب عوارض جانبی مرتبط با درمان سرطان سینه با توقف روند درمان از بین می‌روند، اما برخی از آن‌ها، مانند خستگی و یائسگی، ماه‌ها یا حتی سال‌ها باقی می‌مانند. این عوارض سبب کاهش کیفیت زندگی بیماران و حتی توقف روند درمان می‌شود.
مطالعات گذشته نشان داده‌اند که سویا و سبزیجات cruciferous (خانواده کلم) ممکن است فوایدی برای بیماران مبتلا به سرطان داشته باشند. به تازگی در مطالعه‌ای اثر این دسته از مواد غذایی در بیمارانی که به علت سرطان سینه تحت درمان بوده‌اند، بررسی شده است. در این مطالعه 192 زن که در مرحله 0 تا 3 سرطان سینه تشخیص داده شده بودند و درمان اولیه برای بیماری را دریافت کرده بودند، انتخاب شدند. شایع‌ترین عوارض جانبی حاصل از درمان در این افراد علائم یائسگی (شامل گرگرفتگی و تعریق شبانه)، خستگی، ریزش مو و اختلال حافظه بود.
میزان مصرف سویا در این افراد از 0 تا 431 گرم و میزان مصرف سبزیجات cruciferous از 0 تا 865 گرم در روز بود. نتایج نشان داد در زنانی که میزان دریافت سویا بالا بود احتمال تجربه علائم یائسگی و خستگی به ترتیب 49 و 57 درصد کمتر بود. دریافت بالای سبزیجات cruciferous  نیز با کاهش 50 درصدی بروز علائم یائسگی همراه بود. با این حال، محققان معتقدند در این زمینه نیاز به انجام مطالعات بیشتری وجود دارد. همچنین تا اثبات مزایای سویا توصیه می‌شود که افراد مبتلا به سرطان سینه دریافت سویا را افزایش ندهند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که سویا ممکن است در بروز سرطان سینه نقش داشته باشد.
منبع:

Sarah J. O. Nomura et al. Breast Cancer Research and Treatment 2017.
 

تعداد بازدید: 552

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.