قلب سالم از مزایای رژیم مدیترانه ای
قلب سالم از مزایای رژیم مدیترانه ای

قلب سالم از مزایای رژیم مدیترانه ای

23 دی 1394

رژیم غذایی مدیترانه ای که با غذاهایی مانند غلات کامل ، سبزیجات ، ماهی و روغن زیتون مشخص می شود مدت طولانی است که به عنوان یک برنامه ی غذایی برای سلامت قلب مطرح است. از طرفی ارتباط میان رژیم غذایی و کاهش التهاب مشخص شده است. ارتباط بین مصرف سبزیجات و سطوح پلاکت و گلبول های سفید که دو نشانگر التهابی در بدن هستند هنوز مشخص نیست. هدف ما در این مطالعه بررسی همبستگی میان رژیم مدیترانه ای  و تعداد گلبول های سفید و پلاکت های خون است.
این مطالعه برای پی بردن به ارتباط میان پیروی از رژیم مدیترانه ای و نشانگرهای ویژه ی سلامتی شامل سطوح  پلاکت و گلبول سفید که می توانند به صورت ویژه فواید این  رژیم را در کاهش خطر طولانی مدت بیماری های عروق مغزی و قلبی و دیگر بیماری های مزمن مانند سرطان توضیح دهند انجام گرفت. نتایج این مطالعه در 13 مارچ 2014 در مجله ی Blood منتشر شد.
این مطالعه به صورت مقطعی روی یک مطالعه ی کوهورت شامل  15000 مرد و زن 35 سال و بالاتر سالم ایتالیایی که در مطالعه ی مولتی  و سانی  ثبت نام کردند انجام شد. میزان پایبندی به رژیم مدیترانه ای با امتیاز رژیم مدیترانه ای (MDS) و شاخص مدیترانه ای ایتالیایی (IMI) ارزیابی شد. تعداد کل پلاکت و گلبول سفید اندازه گیری شد و شرکت کنندگان براساس سطوح آنها ( کم-نرمال-زیاد) ، سن ، جنسیت گروه بندی شدند.
تعداد پلاکت و گلبول سفید با میزان پایبندی به رژیم مدیترانه ای ارتباط معکوس داشت. که به نوبه ی خود با سطوح پایین تر التهاب در ارتباط است.در مقایسه با افرادی که پایبندی کمتری به رژیم مدیترانه ای داشتند افراد با پایبندی بیشتر ، در گروه با پلاکت بالا و گلبول سفید پایین قرار گرفتند. ارتباط بین تعداد گلبول های سفید و امتیاز رژیم مدیترانه ای زمانی که تعداد پلاکت تعدیل می شد ناپدید می شد در حالی که ارتباط بین تعداد پلاکت و رژیم مدیترانه ای با تعدیل تعداد گلبول سفید تحت تاثیر قرار نمی گرفت. در این مطالعه محققان همچنین نقش اجزای خاصی از رژیم غذایی مانند آنتی اکسیدان و فیبر را برای کمک به روشن شدن ارتباط مورد بررسی قرار دادند که مشخص شد این اجزا تنها ارتباط میان رژیم را  با تعداد گلبول سفید نشان می دهند و  توضیحی در مورد ارتباط بین رژیم و سطوح پلاکت ندارند.
نکته ی عملی : یافته ی مهم این مطالعه این است که به احتمال زیاد اجرای رژیم مدیترانه ای به طور کامل و نه فقط چند جز تشکیل دهنده ی آن مسؤل سلامتی در میان افراد سالم است و باید به عنوان بخشی از عادات غذایی، مردم را برای اجرای آن مورد تشویق قرار داد.  

منبع: Blood. 2014 May 8;123(19):3037-44
 

تعداد بازدید: 1120

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.