افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در معرض خطر ابتلا به بیماری تیروئید
افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در معرض خطر ابتلا به بیماری تیروئید

افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در معرض خطر ابتلا به بیماری تیروئید

28 فروردین 1392

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بیش از سایرین در معرض ابتلا به بیماری های تیروئید  هستند. میزان ابتلا به بیماری تیروئید-تیروئید پرکار یا کم کار- در افراد دیابتی حدود 30% بیشتر از سایرین می باشد.
دیابت نوع یک و تیروئید با وجود تفاوت ها هردو از بیماری های خود ایمنی هستند به این معنی که سیستم ایمنی به بخش هایی از غدد درون ریز سالم حمله می کند و عملکرد آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. آنتی بادیهایی سیستم ایمنی که بافت های سالم را از بین می برند در دیابت نوع یک و تیروئید با یکدیگر متفاوت هستند.
مطالعات نشان داده اند افرادی که به یک بیماری خود ایمنی مبتلا هستند، خطر ابتلا به بیماری های خودایمن دیگر نیز در آنها وجود دارد.
دیابت نوع 1 زمانی بروز می کند که سیستم ایمنی بدن به سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس حمله کرده و آنها را از بین می برد. انسولین هورمونی است که برای متابولیسم کربوهیدراتها ضروری است و تولید کم آن موجب افزایش قند خون و بروز مشکلات جدی یا حتی مرگ می شود. در مقابل میزان بیش از حد انسولین نیز می تواند منجر به شرایط خطرناک دیگری به نام هیپو گلایسمی شود.
تیروئید غده کوچک تولید کننده هورمون تیروئید که از بسیاری لحاظ برای متابولیسم بدن ضروری است، می باشد. در اغلب موارد افراد مبتلا به دیابت نوع یک دچار بیماری کم کاری تیروئید به نام هاشیموتو می شوند.
در صورتی که بیماری تیروئید درمان نشود می تواند بر میزان قند خون مبتلایان به دیابت نوع یک تاثیرگذار باشد.
افرادی که مبتلا به دیابت نوع یک هستند برای کنترل قند خونشان اغلب به شدت تلاش می کنند اما چنانچه این افراد از کم کار بودن غده تیروئید خود بی اطلاع باشند ممکن است به میزان قابل توجهی قند خونشان کاهش یابد. این در حالی است که پرکاری تیروئید قند خون را افزایش می دهد.

منبع:

Betul Hatipoglu, M.D., endocrinologist, Cleveland Clinic, Cleveland, Ohio; Lowell Schmeltz, M.D., endocrinologist and assistant professor, Oakland University-William Beaumont School of Medicine, Royal Oak, Mich

تعداد بازدید: 699

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.