برداشتن غده تیروئید (تیروئیدکتومی)

Thyroidectomy

تیروئیدکتومی برداشت کامل و یا بخشی از غده تیروئید می باشد. تیروئید غده ی پروانه ای شکل در قسمت پایین گردن است که  مسئول تولید هورمونهای کنترل کننده متابولیسم بدن و تنظیم ضربان قلب برای سرعت سوزاندن کالری است. 

تیروئیدکتومی برای درمان اختلال تیروئید مانند سرطان تیروئید، بزرگ شدن غیرسرطانی تیروئید (گواتر) و پرکاری تیروئید انجام می گیرد. میزان برداشت غده تیروئید در طول جراحی بستگی به علت مراجعه بیمار دارد. اگر بخشی از غده تیروئید طی عمل برداشته شود مشکلی برای بیمار به وجود نمی آید، چراکه تیروئید می تواند پس از جراحی به عملکرد نرمال خود ادامه دهد ولی اگر کل غده تیروئید خارج شود فرد پس از جراحی نیاز به دریافت روزانه هورمونهای تیروئید دارد.
 

  • سرطان تیروئید: سرطان یکی از معمول ترین علل برای جراحی تیروئید است که بخش زیادی از تیروئید طی جراحی خارج می شود.

 

  • بزرگ شدن غیرسرطانی تیروئید (گواتر): اگر فردی دچار گواتر شود بطوریکه در بلعیدن و تنفس مشکل داشته باشد و یا به علت پرکاری تیروئید به گواتر مبتلا شده باشد تیروئید بطور کامل یا بخشی از آن طی جراحی خارج می شود.

 

  • پرکاری تیروئید: در این بیماری غده تیروئید هورمون تیروکسین را بیش از میزان مورد نیاز بدن تولید می کند. اگر فردی به داروهای تیروئید پاسخ ندهد و یا مایل به درمان ید رادیواکتیو نباشد تیروئیدکتومی می تواند انتخاب مناسبی برای درمان باشد.

 

 


 

تیروئیدکتومی دارای دستورالعمل های ایمنی در طی جراحی می باشد اما مانند سایر جراحی ها دارای خطرهایی نیز می باشد. عوامل خطر تیروئیدکتومی شامل:

  • خونریزی
  •  انسداد راه تنفسی ناشی از خونریزی
  •  صدای ضعیف یا صدای خش دار بدلیل آسیب های عصبی
  •  آسیب به چهار غده کوچک واقع در پشت تیروئید (غدد پاراتیروئید) که منجر به کاهش غیرطبیعی سطوح کلسیم در خون و استخوان، همچنین افزایش فسفر در خون می شود.
     

در طول جراحی تیروئیدکتومی
در جراحی تیروئیدکتومی بیمار را از طریق ماسک های تنفسی و یا تزریق بیهوش می کنند. بنابراین بیمار هوشیار نمی باشد. تیم جراحی برای اطمینان از سطح ضربان قلب، فشارخون و اکسیژن خون در طول عمل نقاط مختلف بدن را از طریق مانیتور متصل به قفسه سینه بررسی می کنند. در زمانی که فرد بیهوش است جراح بسته به روش جراحی یک شکاف کوچک در جلوی گردن و یا مجموعه ای از برش ها را ایجاد می کند و تمام یا بخشی از غده تیروئید است را خارج می کند که بستگی به علت جراحی دارد. اگر جراحی بدلیل سرطان تیروئید باشد ممکن است جراح گره های لنفاوی دور تیروئید را نیز خارج کند. معمولاً تیروئیدکتومی چندین ساعت طول می کشد.

 

سه نوع تیروئیدکتومی اصلی وجود دارد:

  • تیروئیدکتومی معمولی: شامل ایجاد یک برش در مرکز گردن برای دسترسی مستقیم به غده تیروئید است.
  • تیروئیدکتومی آندوسکوپی: در این روش ابزار جراحی و یک دوربین فیلمبرداری کوچک با استفاده از برش های کوچکتر به گردن هدایت می شوند و جراح توسط آنها به غده تیروئید دسترسی دارد.
  • تیروئیدکتومی رباتیک: از طریق برش در قفسه سینه و زیر بغل و یا از طریق یک برش در گردن انجام می شود. روش روباتیک اجازه می دهد تیروئیدکتومی بدون برش در مرکز گردن انجام شود.

 

پس از جراحی تیروئیدکتومی
پس از جراحی، بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می شود که در آن تیم مراقبت بهداشتی بر بهبود پس از عمل جراحی و بیهوشی نظارت می کنند. زمانیکه که فرد به طور کامل بهوش آمد به اتاق بیمارستان منتقل می شود. ممکن است فرد پس از تیروئیدکتومی، درد گردن و صدای خشن یا ضعیف را تجربه کند. این لزوماً به معنی آسیب دائمی به تارهای عصبی نیست. این علائم موقتی هستند و اغلب ممکن است به خاطر تحریک لوله تنفس (لوله تراشه) و یا التهاب عصبی ناشی از عمل جراحی رخ دهد. 

پس از جراحی تیروئیدکتومی فرد تنها 24 ساعت تحت مراقبت در بیمارستان قرار می گیرد و می تواند همه چیز استفاده کند. پس از انتقال به منزل در عرض چند هفته می تواند فعالیت های معمول خود را انجام دهد ولی نیاز است در مورد محدودیت برخی فعالیت های خاص با پزشک خود مشورت کند.
 


اگر فردی به پرکاری تیروئید مبتلا باشد پزشک برای تنظیم عملکرد نرمال تیروئید و جلوگیری از خونریزی درمان با داروهای ید و پتاسیم را شروع می کند. برای جلوگیری از عوارض بیهوشی نیاز است زمان خاصی قبل از عمل جراحی چیزی خورده و نوشیده نشود. 
 


نتایج طولانی مدت تیروئیدکتومی به میزان حذف شده ازغده تیروئید بستگی دارد:

  • حذف بخشی از تیروئید: اگر تنها بخشی از تیروئید طی جراحی خارج شود، غده تیروئید قادر به انجام عملکرد طبیعی خود بوده و فرد نیازی به دریافت هورمون ندارد.

 

  • خارج کردن کامل غده تیروئید: اگر تیروئید کامل برداشته شود، علائم و نشانه های کم کاری تیروئید در فرد ظاهر می شود. در نتیجه باید روزانه یک قرص تیروکسین (evothroid، Levoxyl، ...) را دریافت کند.  این جایگزینی هورمون به طور معمول مشابه هورمون ساخته شده توسط غده تیروئید می باشد و مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد کرد. پزشک میزان مصرف قرص را با بررسی آزمایش خون تعیین می کند.

طراحی وب سایت و  میزبانی وب :  پیشرو سامانه آراد