هدف از درمان ارتودنسی
هدف از درمان ارتودنسی

هدف از درمان ارتودنسی

ایجاد بهترین روابط دندانی (که ضامن سلامتی دندانهاست) و بهترین زیبایی صورت و بیشترین ثبات درمان است.


دلایل نیاز به درمان ارتودنسی:
دندانهای بیرون زده و نامنظم می توانند چندین نوع مشکل برای فرد ایجاد کنند!

● مشکلات روانی و اجتماعی: تقریباً در تمامی فرهنگ ها و ملیت ها عبارت زیر صدق می کند:

«دندان های مرتب و لبخند زیبا تأثیری مثبت در تمامی سطوح اجتماعی و در تمامی سنین دارد در حالی که دندانهای نامنظم و بیرون زده تأثیر منفی برجا می گذارد.»

● مشکلات در جویدن، بلع، صحبت کردن و یا در حرکات فکی و درد عضلات و مشکلات مربوط به بیماری های لثه و پوسیدگی دندان زیرا که دندان های نامرتب به علت مشکل تر بودن مسواک زدن و رعایت بهداشت بیشتر مستعد پوسیدگی و نیز ایجاد بیماری های لثه هستند.
زمان شروع درمان ارتودنسی
برحسب نوع مشکل می تواند متفاوت باشد ولی بسیاری از درمان ها بهتر است در دوران دندانی مختلط یعنی زمانی که دندان های شیری و دائمی تواماً وجود دارند انجام شود. به هر حال بهتر است در سن 7 سالگی یعنی زمانی که اولین دندان های دائمی شروع به رویش کرده اند اولین ویزیت ارتودنسی انجام شود.
طول دوره درمان ارتودنسی
برحسب نوع مشکل و میزان همکاری بیمار در استفاده از وسایل داده شده، مراقبت از وسایل قرار داده شده بر روی دندان ها و نیز نظم در مراجعات ماهانه می تواند متغیر باشد ولی به طور میانگین 18 ماه تا 24 ماه می تواند باشد. ادعای بعضی از روشهای جدید مبنی بر کامل شدن درمان در مدت یکسال در عمل به اثبات نرسیده و نتوانسته نتایج مطلوب را ایجاد کند.


کشیدن دندان در ارتودنسی:
این یک سؤال کلیدی در درمان های ارتودنسی است. در ارتودنسی به دو دلیل عمده کشیدن دندان انجام می شود:

1ـ بدست آوردن فضا برای مرتب کردن دندان ها: چنانچه شدت بی نظمی دندان ها و کمبود فضا بیش از حد نباشد می توان با روش های مختلف فضای لازم را برای ردیف شدن دندان ها ایجاد نمود و برجستگی طبیعی لبها را حفظ کرد ولی چنانچه شدت بی نظمی دندان ها زیاد باشد برخلاف ادعای بعضی از روشهای جدید تلاش برای منظم کردن دندان ها بدون کشیدن دندان سبب بیرون زدگی زیاد دندان ها و لبها می شود که از نظر زیبایی قابل قبول نخواهد بود.

2ـ به دست آوردن فضا برای امکان عقب دادن دندان ها: در این مورد نیز چنانچه بیمار در سنین قبل از بلوغ باشد امکان تغییر رشد فک و عدم نیاز به کشیدن دندان وجود دارد ولی چنانچه در سنین بعد از بلوغ باشد در بعضی موارد نیاز به کشیدن دندان هست. 
 

ارتودنسی نامرئی:
شامل روش های درمانی است که نسبت به روش های معمول کمتر دیده می شوند. استفاده از وسایل ارتودنسی (براکتهای) سرامیکی که به رنگ دندان هستند یکی از روش های مناسب به این منظور می باشد.     namare
روش دیگر شامل وسایل ارتودنسی است که در سطح زبانی دندان ها چسبانده می شوند و به نام ارتودنسی زبانی lingual orthodontics خوانده می شوند. در این روش با این که وسایل ارتودنسی از نظر ظاهری زیاد دیده نمی شوند ولی مشکلاتی در رابطه با سخن گفتن و تداخل با زبان ایجاد می کنند و از نظر هزینه نیز هزینه ای بسیار بالاتر از درمان ارتودنسی معمول دارد که مجموعاً انتخاب مناسبی نخواهد بود.     lingual orthodontics
روش دیگر استفاده از پلیت های شفاف است که در محدوده حرکات مختصر دندانی می تواند کاربرد داشته باشد ولی در حرکات گسترده تر دندانی، در ایجاد جزئیات و ظرافت های موقعیت دندان ها کیفیت درمان های معمول ارتودنسی را ندارد.

منبع:

http://www.drkharazi.com

 

تعداد بازدید: 903

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.