عوارض جراحی بینی چیست؟
عوارض جراحی بینی چیست؟

عوارض جراحی بینی چیست؟

عوارض جراحی بینی

جراحی بینی عوارض بسیار کمی دارد و بر خلاف سایر جراحی‌ها ممکن است یک جراح،هیچ‌گاه این عوارض را در طول کار خود مشاهده نکند.

خبر خوب دیگر این است که شایع‌ترین عارضه جراحی بینی می‌تواند تحت کنترل جراحی باشد و با تشخیص و درمان آن مشکل رفع شود مانند مشکلات تنفسی.

عوارض بر اساس کاهش شیوع :

انسداد راه‌های هوایی:

 این عارضه‌ی جراحی بینی قابل جلوگیری می‌باشد و نیاز به توانایی جراح در تشخیص و درمان آن را دارد.در حال حاضر با تکنیکهای جدید این عارضه در دستان جراح ماهر بسیار نادر است.

پستی و بلندی یا ناهماهنگی در قسمت استخوانی بینی که توسط بیماران به پیدایش قوز استخوانی بعد از 3 تا 4 ماه بعد از جراحی توصیف می‌شود:

 در این موارد به اشتباه بیماران و افراد ناآگاه توصیه به سوهان کشی استخوانی می‌شوند که نادرست است، در اکثر این موارد مشکل در قسمت غضروفی بینی ایجاد شده و به اصطلاح غضروف از استخوان جدا شده و کولاپس شده است و نیاز به ترمیم قسمت غضروفی را دارد.

خونریزی بعد از جراحی:

 که معمولا مختصر بوده و در 48 تا 72 ساعت بعد از عمل ایجاد می‌شود و بیشتر در افرادی که تحت جراحی سپتوم بینی و یا انحراف قرار گرفته اند، دیده می‌شود و در کمتر از 3% بیماران یک خونریزی مختصر در 5 تا 10 روز بعد از عمل دیده می‌شود. باید بدانیم که این خونریزی معمولا مختصر بوده و با مراجعه به پزشک خود درمان آن انجام می‌شود. در چند روز اول بعد از جراحی معمولا خونابه را به  میزان مختصر داریم که خودبه‌خود –بند می- آید و نگرانی ندارد.

سوراخ شدگی سپتوم:

این عارضه بسیار نادر است که با رعایت تکنیکی و تجربه جراح قابل پیش‌گیری است.

آبریزش بینی (Rhimilis):

آبریزش موقتی بعد از جراحی ممکن است چند هفته بعد از عمل ایجاد شود که به خصوص در بیمارانی که قبل از جراحی حساسیت فصلی داشته اند این مشکل شایعتر است. در بعضی موارد به دلیل برداشتن بیش از حد توربینیت‌ها می‌تواند آبریزش ینی ایجاد شود که با رعایت آن می‌توان از این عارضه جلوگیری کرد. در اکثر موارد این به صورت موقتی است و خودبه‌خود رفع می‌شود.

عفونت گرافت‌ها و یا بافت‌های بینی:

این عارضه در جراحی بینی بسیار نادر است و در صورت بروز معمولا با درمان آنتی بیوتیک برطرف می‌شود.

در صورت استفاده از پروتزهای بینی این مورد مشکل‌تر است و نیاز به خارج کردن مواد مصنوعی می‌باشد. خوشبختانه تمایل به استفاده از پروتزها در بینی بسیار کم شده است و جراحان پلاستیک معمولا از غضروف سپتوم و پا، دنده و یا گوش جهت ترمیم بینی استفاده می‌کنند.

تغییر رنگ پوست بینی:

این یک مشکل در پوست بینی است که به دلیل بازسازی دوباره عروق خونی پوست بینی است که به صورت -زیادی-- می‌باشد که باعث رنگ صورتی پررنگ در ناحیه زیرین پوست بینی می‌شود که معمولا به صورت خودبه‌خودی در عرض 1 سال از بین می‌رود، این عارضه بسیار نادری است و در صورتی که از بین نرود ممکن است که نیاز به درمان با لیزر پیدا کند.

کولاپس سپتوم:

این عارضه بسیار نادری است که در اثر فروپاشی سپتوم بینی ایجاد می‌شود و بیش‌تر در مواردی که جراحی زودهنگام در شکستگی بینی انجام شده است اتفاق می‌افتد و در این موارد باید جراحی را به 4 تا 5 ماه بعد از شکستگی به تاخیر انداخت تا این عارضه ایجاد نشود.

عدم رضایت بیمار از نتیجه عمل:

این یکی از شایع‌ترین عارضه‌هاست که در اثر عدم ارتباط درست بیمار و پزشک در نتیجه نهایی جراحی می‌باشد.

اکثرا در صورتی که به بیمار کاملا در رابطه با نتیجه عمل آگاهی داده شود و واقع بین باشد این مورد اتفاق نخواهد افتاد. متاسفانه در بسیاری از موارد بیماران درخواست غیر واقعی داشته و از امکان ایجاد این تغییرات در حین جراحی آگاهی کامل ندارند و از نتیجه جراحی خود راضی نمی‌شوند.

در حال حاضر متاسفانه در روشی که به صورت فتوشاپ تغییرات بر روی بینی بیمار ایجاد می‌شود و واقعی نمی‌باشد به بیماران گارانتی غیر واقعی داده و در نتیجه بیمار پس از جراحی مشکل پیدا خواهد کرد. بهترین روش نشان دادن بیماران مشابه با پوست و با مشکلات بینی مشابه است، که تحت جراحی واقعی قرار گرفته است،و نتیجه قابل ارزیابی است و می‌توان با 95% احتمال موفقیت به بیمار ارتباط داد.

با تمام این توضیحات یکی از مهمترین عوامل در نتیجه جراحی پوست بینی بیمار است که در صورت کلفت بودن (بینی گوشتی) و یا خیلی نازک بودن در نتیجه تاثیرگذار است و باید مورد توجه قرار بگیرد.
در 95% موارد جراحی موفقیت آمیز است در صورتی که نتیجه واقعی توصیف شده توسط پزشک به بیمار مورد توافق باشد به این نتیجه خواهیم رسید، در 5% موارد ممکن است بعد از 1 سال نیاز به روتوش (جراحی کوچکتر از جراحی اول) باشد که با بی‌حسی موقتی و یا سدیشن قابل انجام است و باعث رضایت بیمار خواهد شد.

منبع:

http://www.dr-vaghardoost.com/

تعداد بازدید: 1001

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.