علل تغییر رنگ دندان
علل تغییر رنگ دندان

علل تغییر رنگ دندان

جامعه امروزی حکم میکند که داشتن دندانهای سفید و منظم برای افراد یک الگو باشد. تقاضا برای داشتن دندانهای سفید طی دهه یا سفید کردن دندان است. Bleaching های اخیر بطور تصاعدی افزایش یافته است. روش شایع برای دستیابی به این هدفبا توجه اینکه همگی خواستار لبخندی سفیدتر هستیم، امروزه این امر را می توان با اطمینان، بدون خطر، سریع و مؤثر انجام داد. این روش یکی از سریعترین و مقرون به صرفه ترین روشها برای بهتر کردن لبخند است.

وقتی فردی جوان است دندانهایش سفید و روشن است،به مرور زمان دندانها تغییر رنگ می دهند و از سفید به زرد و یا حتی قهوه ای تغییر رنگ می دهند.


علل تغییر رنگ دندان:

  • مصرف داروهایی همچون آنتی بیوتیک ها در دوران تشکیل جوانه دندانی
  • بیماریهای مثل پورفیریا،اختلالات رشد تکاملی و یرقان در دوران کودکی
  • وجود مقادیر پیش از حد فلوراید در آ ب آشامیدنی در برخی مناطق کشور
  • پوسیدگی دندانی،ترمیم های دندانی و التهاب پالپ (عصب) دندان
  • مصرف غذاهای و آشامیدنی های رنگ زا از جمله پرتقال،هویج،شراب قرمز،قهوه و چای
  • مصرف تنباکو چه بصورت کشیدنی چه بصورت جویدنی
  • ضربه به دندان

روش های متداول سفید کردن دندان:

  • سفید کردن دندان در مطب (In Office Bleaching):

در این روش با اعمال نور و حرارت روی ماده سفید کننده دندان در مطب 3 تا 4 جلسه یک ساعته، دندانها سفید می شود.

 

  • سفید کردن دندان در خانه (At Home Bleaching):

این روش به دلیل سهولت کاربرد و ارزانی بیشترین رواج دارد. در این روش پس از قالب گیری از دندانها،یک تری ( قالب شفاف) تهیه شده و طی پروتکل خاصی برای هر بیمار، روش استفاده از تری وژل سفید کننده، برای بیمار توضیح داده می شود.این روش معمولا2 هفته تا 6 ماه طول می کشد ولی نتایج بدست آمده پایدارتر خواهد بود.
لازم به ذکر است که در داروخانه ها کیت های آماده سفید کردن دندان وجود دارند که باید در استفاده از انها دقت نمود.در روشی که دندانپزشک برای شما قالب گیری می کند، تری های ساخته شده دقیق و مطابق با دندانها هستند ولی تری های آماده ای که در بازار وجود دارند در سایزهای معمول بوده لذا احتمال تماس ماده سفید کننده با لثه های شما را بالا می برند که خود زمینه التهاب لثه خواهد بود.

  • سایر ابزارهای سفید کردن دندان:

 نوارهای سفید کننده: این نوارها ارزان و راحت هستند اما اثر بخشی آنها بستگی به قدرت و درصد غلظت ماده سفید آن دارد.
 خمیر دندانهای سفید کننده: این خمیر دندانها دارای مواد ساینده ملایمی بوده که به برداشت رنگدانه های سطحی کمک می کنند. استفاده از این خمیر دندانها بطور عمده برای حفظ و نگهداری دندانهای سفید شده می باشد. محصولات تولید شده جدید که بصورت آدامس، نخ دندان و دهانشویه هستند هنوز بطور کامل از نظر اثر بخشی مورد بررسی قرار نگرفته اند. در مجموع دو روش سفید کردن در مطب و خانه روش های اصلی سفید کردن دندان هستند درسایر روش ها ی جانبی(کمکی) عمل میکنند.

منبع:

http://www.dfccenter.com

تعداد بازدید: 1026

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.