صلاح دید چشم
صلاح دید چشم

صلاح دید چشم

جراحی اصلاح دید چشم که جراحی عیوب انکساری و جراحی لیزر چشم نامیده می‌شود، به‌منظور رفع مشکلات بینایی انجام می‌گیرد. این جراحی در سال‌های اخیر، با پیشرفت‌های فوق‌العاده‌ای همراه بوده است. به گفته خود بیماران نتایج حاصل از جراحی، گاه حاکی از دید بهتر آن‌ها نسبت به قبل از جراحی است.
درصورتی‌که از هر یک از عیوب انکساری مانند: نزدیک‌بینی، دوربینی، آستیگمات و یا پیرچشمی رنج می‌برید، جراحی عیوب انکساری می‌تواند روشی مناسب برای اصلاح و یا بهبود بینایی باشد.
انواع جراحی‌ها به‌منظور اصلاح و یا تنظیم توانایی تمرکز چشم با اصلاح انحنای قرنیه (لایۀ شفاف جلوی چشم) و دیگر روش‌ها از قبیل قرار دادن لنز داخل چشمی وجود دارد. یکی از پرکاربردترین روش‌های جراحی، جراحی لیزیک است که در آن از لیزر به‌منظور تغییر شکل قرنیه استفاده می‌شود.

در چه صورتی عمل اصلاح دید چشم عمل مناسبی است؟

1 -تمایل به کاهش وابستگیِ استفاده از عینک و یا لنز
2 -با آگاهی از محدودیت‌ها و ریسک‌های احتمالی
3 -درک امکان استفاده از عینک و یا لنز حتی پس از عمل جراحی
4 -داشتن عیب انکساری به میزان قابل‌قبول برای انجام جراحی

تعدادی از این جراحی‌ها که به‌منظور بهبود بینایی انجام می‌شوند، عبارت‌اند از:

لیزیک

لیزیک جراحی لیزر چشم است که جهت اصلاح دید چشم در افراد نزدیک‌بین و دوربین و آستیگمات انجام می‌شود. در طول عمل لیزیک، عیوب انکساری با تغییر انحنای قرنیه و با متمرکز کردن انرژی لیزر در قرنیه چشم اصلاح‌پذیر هستند. در لیزیک به دلیل قرارگیری فلپ در لایه بیرونی قرنیه، بافت زیرین در دسترس بوده و ازاین‌جهت این روش جراحی متفاوت از دیگر روش‌ها است.
لیزیک این قابلیت را دارد که همراه با تکنولوژی تصویربرداری کامپیوتری به نام wavefront باهدف دستیابی به تصاویر دقیق از قرنیه و به‌عنوان یک راهنمای درمانی انجام گیرد.

PRK

فوتوریفرکتیو کراتکتومی یا جراحی لیزر PRKجراحی لیزری است که باهدف اصلاح عیوب نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگمات خفیف تا متوسط استفاده می‌شود. در PRK جراح متخصص با استفاده از لیزر به تغییر انحنای قرنیه می‌پردازد. در PRK همانند لیزیک پرتو ماوراءبنفش به سطح قرنیه برخورد می‌کند. این نوع جراحی همچون لیزیک قابلیت انجام با تصویربرداری کامپیوتری را دارد. در این روش، هیچ‌گونه فلپ یا لایه‌ای از قرنیه، برای شروع لیزر برداشته نمی‌شود و دارای کمترین ریسک، در حین عمل جراحی است.

لازک

جراحی لازک جراحی لیزری است که جهت اصلاح نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگمات چشم به کار می‌رود.
جراحی لازک یا اپی تلیالی کراتومیلوزیس، نوع تغییریافته PRK است. در لازک پس از برداشتن اپی‌تلیوم (خارجی‌ترین لایه قرنیه)، الکل را بر روی سطح قرنیه قرار می‌دهیم. الکل رقیق‌شده لایه اپی‌تلیوم قرنیه را شل می‌کند.
درنهایت درروش لازک که باهدف تغییر انحنای قرنیه انجام می‌گیرد، لایه اپیتلیوم به‌جای اول بازگردانده شده و سپس بر روی چشم لنز تماسی گذاشته می‌شود.

فمتو لیزیک

فمتولیزیک یکی از جدیدترین روش‌های اصلاح دید چشم است. تمامی انواع جراحی‌های لیزر چشم عمل خود را از سطح قرنیه چشم آغاز و سپس به لایه‌های عمیق قرنیه نفوذ پیدا می‌کنند. درروش های قدیمی‌ترِ لیزیک، فلپ با چاقوی جراحی برش داده می‌شود. فمتوسکند جدیدترین نوع لیزر بکار رفته در فمتولیزیک است که باهدف برش فلپ قرنیه چشم استفاده می‌شود. در حال حاضر رایج‌ترین کاربرد فمتوسکند مربوط به برش قرنیه در طی لیزیک است که می‌توان آن را فرم برترِ لیزیک دانست که در بیمارانی که مناسبِ روش لیزیک هستند، فمتولیزیک توانایی برداشتِ فلپِ نازکی از قرنیه را داشته و ازاین‌جهت ارجح است.

منبع:

http://www.dr-doustmohammadi.com

تعداد بازدید: 1062

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.