سوالات رایج در مورد تعویض مفصل زانو
سوالات رایج در مورد تعویض مفصل زانو

سوالات رایج در مورد تعویض مفصل زانو

سوالات رایج در مورد تعویض مفصل زانو 
۱) سن مناسب برای جراحی مفصل زانو چه سنی است؟

سالیان دراز اعتقاد بر این بود که تا زمانیکه فرد به هر نحوی با زانوهای عمل نکرده راه میرود نیازی به جراحی تعویض مفصل زانووجود ندارد، اما امروزه میدانیم که در شرایط آرتروز شخص بتدریج میزان فعالیت خود را بر اساس درد کم کرده و لذا درد کمتری حس میکند و این باعث میشود که فرد بیمار کم کم علیرغم عدم شکایت واضح از درد، کم فعالیت و زمین گیر شود. پیشرفت تکنیکهای جراحی، تکامل مهندسی ساخت پروتزها و پیشرفته تر شدن تکنیکهای باز توانی باعث شده که دیگر محدودیت سنی برای این عمل جراحی مطرح نباشد و بر اساس ماهیت بیماری و شدت آن تصمیم به تعویض یا عدم تعویض مفصل زانو گرفته میشود. توصیه شده در افراد جوان زیر ۶۰ سال تا جای ممکن از روشهای جایگزین استفاده گردد که البته مطلق نیست و موارد بسیاری از بیماران در سنین پایین تر تحت جراحی قرار میگیرند. در افراد بالای ۶۰ سال محدودیت نداشته و تازمانیکه فردی از سلامت نسبی جسمانی و روانی بهره مند باشد میتواند تحت جراحی تعویض مفصل زانو قرار بگیرد که بر اساس صلاحدید جراح ارتوپد خواهد بود.

 

۲) آیا مشکلات طبی در افراد پیر ممنوعیت برای تعویض مفصل زانو است؟

باید توجه داشت که هیچ عمل جراحی نمیتواند فاقد خطر باشد و این خطرات در سنین بالا تر و نیز مشکلات طبی طبیعتا افزایش میابد، ولی به هر حال عمل جراحی تعویض زانو برای سنین بالا بوده و در افراد جوان اصولا نادر است و در صورتیکه آمادگیهای قبل از عمل به صورت صحیح صورت بگیرد و عمل جراحی توسط ارتوپد ماهر انجام گردد حتی در بیماران بالای ۸۰ سال و با سابقه بیماریهای قلبی، ریوی و یا دیابت هم قابل انجام وکاملا موفق است.


۳) آیا چاقی برای تعویض مفصل زانو ممنوعیت است؟

وزن بالا علاوه براینکه باعث تخریب مفصل میگردد به همان صورت نیز بر روی مفصل مصنوعی ااثر مخرب دارد، به علاوه افراد چاق داری بیماریهایی از قبیل فشار خون یا دیابت هم هستند که این خود خطر آفرین است، اما از طرفی نیز شخصی که دارای آرتروز زانو است به علت عدم توانایی راه رفتن وفعالیت نمیتواند براحتی وزن خود را پایین بیاورد، لذا انتخاب بیمار باید با سبک وسنگین کردن کلیه شرایط و در نظر گرفتن انگیزه بیمار برای لاغری بعد از عمل صورت پذیرد و چاقی های متوسط هرگز ممنوعیتی برای تعویض مفصل زانو نیستند.


۴) تفاوت تعویض کشکک زانو با تعویض مفصل زانو چیست؟

تعویض کشکک زانو واژهای است که به غلط در بین افراد عادی جامعه مصطلح شده و در واقع همان تعویض کامل مفصل زانو است.


۵) مدت زمان بستری برای عمل جراحی مفصل زانو چقدر است؟

بیماران معمولا بین ۴ تا ۶ روز در شرایط عادی در بیمارستان بستری هستند. در طی بستری از فردای روز عمل میتوانند به کمک واکر(Walker) راه بروند و نظافت شخصی خود را نیز از طریق توالت فرنگی انجام دهند.

 

۶) عمر پروتزهای مفصل زانو چه مدت است؟

امروزه با پیشرفتهای حاصله در علم مهندسی پزشکی و مواد و نیز بهتر شدن تکنیکهای جراحان در شرایط ایده آل بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر پروتزهای زانو میباشد که بعد از مشکل دارشدن آن مجددا میتوان پروتز دیگری را جایگزین آن نمود.

منبع:

http://www.drsherafatvaziri.com

تعداد بازدید: 817

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.