سردردهای شدید – صداهای فک میگرن ؟ (هر سر دردی میگرن نیست ) - قسمت چهارم
سردردهای شدید – صداهای فک میگرن ؟ (هر سر دردی میگرن نیست ) - قسمت چهارم

سردردهای شدید – صداهای فک میگرن ؟ (هر سر دردی میگرن نیست ) - قسمت چهارم

برای پی بردن به اهمیت بیماریهای مفصل گیجگاهی - فکی لازم است. آمار مبتلایان به این بیماریها را با آمار مبتلایان به بیماران سیستمیک بدن مقایسه کنیم. بر طبق آمار کشورهای غربی 40-30 درصد جمعیت هر کشوری مبتلا به یکی از بیماریهای مفصل گیجگاهی - فکی میباشند که از بین آنها 50 درصد آنها نیاز به درمان میباشند. یعنی اگر فرض کنیم در کشور ما 30 درصد جمعیت مبتلا به یکی از بیماریهای مفصل گیجگاهی - فکی میباشد یعنی حدود 18 میلیون نفر در کشور ما مبتلا به این بیماریها میباشند که 9 میلیون نفر آنها محتاج درمان میباشند. در حالی که تعداد مبتلایان به بیماری قند (دیابت) در کشور ما بین 2000000 - 1200000 نفر میباشد و یا میزان شیوع بیماری زخم معده و اثنی عشر تقریباًً ده درصد و یا میزان شیوع ناهنجاریهای مادرزادی قلب دریچه آئورت دولتی 2 درصد جمعیت کشور را شامل می شود بهر حال از شایعترین بیماریهای رایج میباشد و در اغلب بیماران باعث بروز سردردهای شدید میگردد ولی متأسفانه به دلیل آنکه در آموزش آن در دانشگاهها کوتاهی گردیده است اطباء بدون معاینه بیماران سردردهای آنها را شتابزده و به اشتباه میگرن یا عصبی تشخیص میدهند که این خود مبحث جداگانهای را تشکیل میدهد.
سردردهای ناشی از بیمارِِیهای مفصل گیجگاهی- فکی در اکثر وارد علائم کلینیکی بسیار مشابه سردردهای میگرنی و سردردهای تنشی دارد به جز در موارد بسیار خاص. لذا بدون معاینه مفصل گیجگاهی - فکی معاینه بیمار اصولا کامل نیست و اینگونه بیماران لازم است توسط متخصص مفصل گیجگاهی - فکی نیز معاینه گردند. محل سردردهای ناشی از بیماریهای مفصل گیجگاهی - فکی همانند سردردهای میگرنی می تواند یک طرفه و یا دو طرفه باشد یعنی فقط یک طرف سر و جمجمه مبتلا باشد و یا ممکن است هر دو طرف چب و راست مبتلا به سردرد باشند و سبس همه سر را در برگیرد. کما آنکه در میگرن نیز در ابتدای شروع سردردها اغلب یک طرفه هستند. و در ادامه سیر قهقرایِی خود چنانچه درمان نگردند دو طرفه باشد و سرانجام تمام سر را در برگیرد. سردردهای ناشی از مفصل گیجگاهی - فکی همانند میگرن ممکن است صورت و گردن را نیز در برگیردو این سردردها ممکن است دوره ای و یا مستمر باشند. محل سردردها مطتواند روی مفصل گیجگاهی - فکی باشد و قسمتهای اطراف مفصل را نیز شامل شود.
ویا محل سردرد روی پیشنانی و بالای چشم باشد.
و یا می­تواند محل آن از روی مفصل گیجگاهی – فکی شروع شود و سپس به سمت عقب و پشت سر و حتی روی سر و روی پیشانی و در ادامه خود به پشت گردن نیز سرایت کند.
گاهی اوقات بیماران ابراز می دارند که محل سردردها فقط روی سر می­باشد.

منبع :

http://www.dr-nouhi.info

تعداد بازدید: 674

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.