جراحی پلاستیک پلک ( بلفاروپلاستی)
جراحی پلاستیک پلک ( بلفاروپلاستی)

جراحی پلاستیک پلک ( بلفاروپلاستی)

چشم ها و اجزاء وابسته به آنها، از جمله پلک ها، نقش مهمی در زیبایی صورت و بیان احساسات و عواطف فرد دارند. پلک ها  نیز مانند سایر قسمت های پوست صورت دچار تغییرات ناشی از سن و نور آفتاب می شوند. از بین رفتن کلاژن پوست پلک در اثر سن یا آفتاب، همچنین ایجاد تغییرات در پوست پیشانی و گونه ها می تواند منجر به افتادگی ابرو و یا پلک و یا ایجاد پف در پلک بالا و پایین شده، منجر به ایجاد حالت عصبانیت و یا اندوه در چهره فرد شوند. علاوه بر ایجاد مشکل زیبایی و ظاهری در فرد، افتادگی پلک منجر به احساس سنگینی و خستگی در چشم شده و گاهی اوقات باعث محدود شدن میدان بینایی فرد می شود.

بلفاروپلاستی یا جراحی پلاستیک پلک روشی جهت اصلاح این تغییرات می باشد. البته این جراحی منجر به از بین رفتن چینهای اطراف چشم، زیر چشم یا ناحیه اخم نمی شود و جهت تصحیح این موارد باید از روشهای دیگری مانند بوتاکس، لیزر، پیلینگ و لیفت صورت یا ناحیه پیشانی استفاده کرد.در بعضی موارد، علت افتادگی پلک در واقع افتادگی ابرو در اثر تغییرات پوست ناحیه پیشانی می باشد که در این موارد با ترمیم افتادگی ابرو، افتادگی پلک نیز تصحیح شده و دیگر نیازی به جراحی مستقیم پلک نیست.بعضا نیز در یک فرد به هر دو این موارد یعنی بالا بردن ابرو و یا بلفاروپلاستی به صورت همزمان نیاز می باشد که تشخیص این موارد با توجه به معاینات قبل از عمل صورت می گیرد. مانند هر جراحی زیبایی دیگری، بلفاروپلاستی نیز دارای محدودیت های خاص خود بوده و انتظار بیماران از انجام این عمل باید واقع گرایانه باشد.این جراحی را می توان به دو روش تحت بیهوشی عمومی یا بی حسی موضعی انجام داد. بعد از اتمام جراحی بیمار چند ساعت در مرکز درمانی تحت مراقبت بوده و در صورت عدم وجود مشکل خاص، ترخیص می گردد.

ملاحضات قبل از بلفاروپلاستی مانند تمام اعمال جراحی دیگر در این جراحی از مصرف سیگار و الکل دو هفته قبل از عمل باید خودداری کرد.

مصرف داروهای ضد انعقاد مثل آسپیرین یا وارفارین،ایبوبروفن و داروهای مشابه و مکمل های حاوی ویتامین E یا روغن ماهی از 2 هفته قبل از عمل  قطع گردد.

بیمارانی که راکوتان مصرف می نمایند از 4 ماه قبل از این عمل باید از مصرف آن پرهیز نمایند. وجود هرگونه بیماری چشم یا سابقه هر نوع عمل جراحی چشم و پلک یا صورت و تزریق هر نوع ژل یا بوتاکس در اطراف چشمها و یا صورت باید به اطلاع پزشک جراح رسانده شود.
در صورت ابتلاء به بیماری های تیروئیدی و یا هرنوع بیماری پوستی و عصبی – عضلانی پزشک خود را مطلع نمایید.

ملاحضات بعد از جراحی بلفاروپلاستی
1. ترمیم محل برش در بلفاروپلاستی با نخهای قابل جذب انجام می شود و بنابراین نیازی به کشیدن بخیه ها نیست.
2. بعد از جراحی تورم و کبودی در ناحیه پلکها به مدت 3-2 هفته وجود دارد که در هفته اول شدیدتر بوده و سپس به تدریج از بین می رود. جهت دیدن نتیجه نهایی جراحی باید منتظر بود تا تورم بهه طور کامل از بین برود.
3. احساس درد خفیف و یا سوزش خفیف چشم بعد از جراحی کاملا قابل انتظار است اما در صورت احساس درد شدید و یا تغییرات بینایی و یا تورم بسیار شدید و پیشرونده در اطراف چشمهاا پزشک خود را مطلع سازید.
4. از مصرف سیگار، الکل و داروهای ضد انعقاد تا 2 هفته بعد از عمل پرهیز کنید.
5. از انجام فعالیت های ورزشی سنگین و بلند کردن اجسام سنگین تا 2 هفته بعد از عمل خود داری کنید.
6. استفاده از کمپرس سرد تا 244 ساعت پس از عمل می تواند به کاهش تورم و کبودی کمک کند.

منبع:

http://www.dr-jamshidi.com/

تعداد بازدید: 1006

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.