استفاده از بالون در درمان درد عصب سه قلوی صورت (تری ژمینال نورالژی) :
استفاده از بالون در  درمان درد عصب سه قلوی صورت (تری ژمینال نورالژی) :

استفاده از بالون در درمان درد عصب سه قلوی صورت (تری ژمینال نورالژی) :

 نورالژی تری ژمینال یا درد صورت ناشی از تحریک ریشه های عصب سه قلوی صورت که حس ناحیه صورت را بعهده دارد، از جمله بیماریهایی است که به دلیل شدت دردی که از ناحیه صورت ایجاد می کند باعث ایجاد اختلال در عملکرد روزانه بیماران مبتلا می گردد.
عصب سه قلو (تری ژمینال) بزرگترین و پنجمین عصب از اعصاب دوازده گانه یجمجمه است که عملکرد اصلی آن انتقال حس درد و حرارت،از پایانه های حسی در ناحیه صورت به هسته های مرتبط با این عصب در ساقه مغز میباشد.
مکانیزم درد:
هر عاملی که سبب تحریک نا بجای عصب سه قلو از ناجیه پوست تا ساقه معز گردد،میتواند منجر به این درد گردد.ولی شایعترین مکانیزم آن،تحریک عصب در نزدیکی ورود آن به ساقه مغز توسط شریان یا وریدهای مجاور میباشد.
 علائم بالینی:
بیمار اغلب از درد شدید و یکطرفه صورت رنج میبرد.درد میبواند در ناحیه گونه،فک تحتانی،پیشانی یا ترکیبی از آنها باشد.ماهیت درد بصورت سطحی،سوزشی و خنجری میباشد.
شدت درد اغلب زیاد است و از چند ثانیه تا 1- 2 دقیقه طول میکشد.در فاصله بین حملات علامتی وجود ندارد.
شروع درد ناگهانی و حمله ای میباشد.انجام فعالیتهای معمول روزانه نظیر مسواک زدن،شستن صورت،غذا خوردن و یا حتی صحبت کردن میتواند منجر به ایجاد درد گردد،لذا زندگی روزمره دچار اختلال میشود.  
 در معاینه نکته ای مبنی بر نقص عصبی یافت نمیشود.
قبل از هرگوته اقدام درمانی معمولا یکی از اقدامات تشخیصی بصورت سیتی اسکن یا MRI انجام میگردد تا وجود احتمالی ضایعاتی نظیر پلاک های MS,تومورها یا ضایعات عروقی بررسی گردد.
درمان:
روشهای درمانی رایج شامل درمانهای طبی ,درمانهای کم تهاجمی از طریق پوست و درمانهای تهاجمی ترشامل جراحی باز میباشد.
 
استفاده از بالون در  درمان درد عصب سه قلوی صورت :
این روش درمانی از جمله روشهای کم تهاجمی درمان نورالژی تری ژمینال میباشد که در مواردیکه درد به درمانهای طبی و دارویی مقاوم است،مورد پیدا میکند.همینطوردر مواردیکه منشا درد ناشی ازپلاکهای MS باشدوبهترین انتخاب درمانی است.
تاریخچه استفاده از این روش به کار Shelden و همکارانش در 1950 برمیگرددکه از طریق جراحی باز اقدام به فشار دادن ریشه های عصب سه قلو میکردند.بعدها توسط Mullan &Lichtor ،روش فشاری از طریق پوست و با استفاده از بالون ابداع گردید.
این روش در اتاق آنژیوگرافی و تحت بیهوشی عمومی انجام میشود.بیمار در وضعیت خوابیده به پشت در حالیکه یک بالشتک کوچک زیر شانه هایش قرار داده میشود،قرار میگیرد.پس از آماده سازی و ضد عفونی کردن محل ،با استفاده از دستگاه فلوروسکوپی،محل ورود به داخل جمجمه که سوراخ بیضی (Oval Foramen)نامیده میشود،مشخص میگردد وسپس سوزن و بدنبال آن بالون وارد شده و درمحل مناسب(Meckel's Cave) قرار میگیرد.

منبع:

http://www.doctorghorbani.ir

تعداد بازدید: 1418

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.