آیا همه بینی ها را می توان عمل کرد؟
آیا همه بینی ها را می توان عمل کرد؟

آیا همه بینی ها را می توان عمل کرد؟

آیا همه بینی ها را می توان عمل کرد؟
هر چه ضخامت پوست بیشتر می شود، قطر و ضخامت غضروف ها کمتر شده و اغلب بینی های بزرگتر و گوشتی تر، تنفس نامناسب تری هم دارند. بینی از 3 بخش استخوان، غضروف و پوست تشکیل شده است. استخوان قسمت سخت و اسکلت بینی را تشکیل می دهد به نحوی که عناصر دیگر مثل غضروف ها و پوست را حمایت می کند. غضروف ها به بینی شکل می دهند و راه های هوایی را باز نگه می دارند. ساختمان آنها فنرمانند است که ضمن داشتن سختی برای برقراری راه های هوایی به علت نرمی که دارند، قابلیت ارتجاعی داشته و بر حسب نیاز به هوای تنفسی با عضلات ظریفی که به آنها متصل است، باز و بسته می شوند. ضمن اینکه قابلیت ضربه گیری را نیز دارند به نحوی که در برخورد با مانع و ضربه به راحتی آسیب نمی بینند. اما پوست، پوشش بینی است که در نوک پایه ها ضخیم تر بوده و حاوی غدد چربی بیشتری نیز هست و در ظاهر بینی و نمای آن بسیار تاثیرگذار است. علاوه بر آن، پوست های ضخیم جوش های سرسیاه و گاهی جوش های چرکی و جای جوش های قدیمی نیز دارند که مانع از نمای زیبای بینی می شود.

 

در هر شرایطی نباید عمل کنید
استخوان و غضروف به علت سفتی و قوامی که دارند شکل می گیرند ولی پوست ضخیم به راحتی شکل پذیر نیست. به یاد داشته باشید که عمل جراحی بینی باید سه هدف را دنبال کند:
1) تنفس بی نقص و راحت و بدون صدا
2) ظاهر زیبا طوری که با بقیه اجزای صورت هماهنگی داشته باشد، بنابراین کوچک و مینیاتوری کردن بینی امروزه مورد نظر نیست بلکه رفع عیب و نقایص آن بیشتر باید مدنظر قرار بگیرد، به طوری که بعد از عمل جراحی چنان هنر و سلیقه ای در آن به کار رفته باشد که ظاهر آن به بینی عمل نشده شباهت داشته باشد.
3) دوام بینی طوری که بینی پس از عمل تا شروع دوران پیری ظاهر زیبای خود را حفظ کند.
خوشبختانه در دهه اخیر به یمن دروه های بازآموزی و کنگره هایی که در محافل علمی گذاشته می شود به این 2 اصل توجه بیشتری شده است، ولی متاسفانه هنوز هم تعدادی بینی عمل شده دیده می شود که اصول استاندارد جراحی بر مبنای 3 اصل فوق در آنها مراعات نشده است چون تا به حال نتیجه عمل بینی های گوشتی مطلوب داوطلبان نبوده است و پزشک مربوطه نتوانسته رضایت خاطر بیماران را جلب کند. همواره نوعی سردرگمی و حیرانی بین صاحبان بینی گوشتی پیدا شده است به نحوی که ناامیدانه از انجام عمل سرباز می زنند.

بنابراین به آن دسته از عزیزانی که تا به حال صبر کرده اند این بشارت داده می شود که دوران انتظار تمام شده است و اکنون می توانند با خاطری آسوده بینی گوشتی خود را تغییر داده و به یک بینی دلخواه تبدیل کنند. به یاد داشته باشید مهارت و تجربه جراح حرف اول را می زند و بهتر است قبل از تصمیم به عمل، چند نمونه از کار پزشک خود را ببینید.

اگر قبلا بینی خود راعمل کرده اید و از نتیجه آن راضی نیستید، هنوز هم دیر نشده و با عمل های محتاطانه می توان به زیبایی و بهبود وضع تنفسی آن کمک کرد

 

موفقیت عمل به چه عواملی بستگی دارد؟ و چرا بعضی ها کارشان به عمل دوم می کشد؟
اما در مواردی بیماران از نتایج عمل خود راضی نیستند. بیماران این گروه سه دسته اند:
1) گروهی که از ظاهر بینی خود راضی نیستند و عملکرد بینی شان دچار مشکل شده است.
2) گروهی که از نظر تنفسی بعد از عمل مشکل دارند.
3) گروهی که پس از مدتی ظاهر بینی آنها مدل خوبی پیدا نمی کند.

 

جراحی بینی های گوشتی با روش کاملا جدید  

ترمیم بینی های عمل شده   

در گروه اول تقارن نداشتن 2 نیمه بینی، تقارن نداشتن سوراخ ها، کجی ظاهری، تورفتگی کناره ها، افتادگی سر بینی، بدشکل بودن نوک بینی، گود شدن بیش از اندازه گرده بینی، نداشتن تقارن در قسمت استخوانی بینی، برجستگی های غیرطبیعی روی بینی و جمع شدن بیش از حد سوراخ ها. یادتان باشد چنین بینی هایی نیز از نظر داخلی و تنفسی مشکل دارند ولی به علت اینکه بیمار یک تنفس خوب را تجربه نکرده، فکر می کند مشکلی از بابت تنفس ندارد و بیمار به شکل ظاهری بیشتر اهمیت می دهد.

در گروه دوم افراد منظقی تر تنفس برای شان مهم تر است و یک تنفس خوب از راه بینی برایشان تبدیل به یک آرزو شده است و همواره در خواب و بیداری با اراده و بی اراده تنفس دهانی دارند به همین دلیل دهان خشک و بدبو با دندان های جرم گرفته دارند و مرتبا دچار سرماخوردگی و آبریزش بینی هستند و چه بسا سینوزیت و چرک های مزمن درون سینوس ها نیز امان آنها را بریده است.

در گروه سوم بیمارانی بوده اند که تا زمانی که بینی متورم بوده ظاهر خوبی داشته ولی پس از گذشت دوران ورم و التهاب به علت زیادی برداشته شدن از بافت های اصلی، بینی دفرمه شده و کناره ها تو رفته اند (متقارن یا نامتقارن) یا نوک بینی پایین آمده یا به کجی گرایش پیدا کرده است.

منبع:

http://www.bartarinha.ir

 

تعداد بازدید: 940

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.