4 ماده غذایی مؤثر برای رفع التهاب در بیماری روماتوئید آرتریت
4 ماده غذایی مؤثر برای رفع التهاب در بیماری روماتوئید آرتریت

4 ماده غذایی مؤثر برای رفع التهاب در بیماری روماتوئید آرتریت

25 آبان 1393

افرادی که به بیماری روماتوئید آرتریت مبتلا هستند، درد و التهاب را به خوبی می شناسند. رژیم غذایی ویژه ای در زمینه روماتوئید آرتریت وجود ندارد، با وجود این نقش برخی از مواد غذایی در کاهش التهاب بدن برجسته است. به همین دلیل اگر به این بیماری مبتلا هستید می توانید با گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی روزانه تان، التهاب موجود در بدنتان را کمتر و به روند بهبود بیماری کمک کنید. این مواد غذایی عبارتند از میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، روغن زیتون.
در بیماری روماتوئید آرتریت ، سیستم ایمنی بر علیه مفاصل حمله می کند و در نتیجه این شرایط التهاب مزمن، سفتی و درد ایجاد می شود. ناگفته نماند که نقش رژیم غذایی مدیترانه ای نیز در این زمینه، یعنی؛ کاهش التهاب برجسته است. در واقع می توان گفت که ترکیبات مفید موجود در این رژیم غذایی برای افراد مبتلا به این عارضه مفید است. افراد مبتلا به بیماری روماتوئید آرتریت که مواد غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها و سایر مواد غذایی ضد التهابی؛ از قبیل میوه ها، سبزیجات و چربی های با یک پیوند دوگانه ی( آن هایی که در روغن زیتون یافت می شوند)  بیشتری دریافت می کنند، درد مفصلی، خشکی و سفتی عضلانی کمتری را در مقایسه با بیمارانی که به کیفیت رژیم غذایی شان اهمیت نمی دهند، تجربه خواهندکرد. بنابراین، اگر به بیماری روماتوئید آرتریت مبتلا هستید، سعی کنید 4 ماده غذایی که در ادامه راجع به آن ها بحث خواهد شد را به برنامه غذایی تان اضافه کنید. 
بهترین جنگنده در برابر التهاب: ماهی
مقادیر موادی به نام سایتو کاین ها، که التهاب را افزایش می دهند، در بدن افراد مبتلا به بیماری روماتوئید آرتریت بیشتر است.  اسیدهای چرب غیراشباع با چند پیوند دوگانه، به ویژه اسیدهای چرب اُمگا3، به سرکوب سایتوکاین ها و سایر ترکیبات شیمیایی التهاب زا کمک می کنند. 
هم چنین، زمانی که این اسیدهای چرب خوب با اسیدهای چرب اشباع و ترانس در رژیم غذایی جایگزین می شوند موجب کاهش LDL یا همان کلسترول "بد"و  نیز کاهش مقادیر تری گلیسیرید می شوند. افزایش مقادیر LDL کلسترول و تری گلیسیرید ( چربی ها موجود در خون) موجب افزایش التهاب می شود. التهاب نیز نقش مهمی در زمینه بیماری های قلبی دارد. این موضوع، برای افرادی که به روماتوئید آرتریت مبتلا هستند و در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی نیز می باشند اهمیت دارد. همه ماهی ها دارای اُمگا3 هستند. اما ماهی سالمون، هرینگ، ساردین و ماهی کولی منابع غنی تری از این اسید چرب مفید هستند. فرآیند سرخ کردن موجب تخریب بیشتر از نصف محتوی اُمگا3 می شود، پس بهتر است به جای سرخ کردن، ماهی را به صورت آبپز و کبابی مصرف کنید. توصیه می شود که در هفته 2 وعده ماهی خورده شود. ماهی یک غذای قدرتمند ضدالتهابی و غنی از اُمگا3 است که فواید سلامتی زیادی در پی دارد. اگر شما جزو آن دسته از افراد هستید که ماهی را دوست ندارید، سعی کنید سایر منابع غنی از اسیدهای چرب اُمگا3 شامل گردو، روغن کانولا و لوبیای سویا را در برنامه غذایی خود بگنجانید. 
به رنگ مواد غذایی توجه کنید
توصیه می شود که در برنامه غذایی تان به رنگ ها بیشتر توجه کنید. چرا؟ به دلیل این که رنگ میوه ها و سبزیجات ناشی از مواد مغذی به نام فلاونوئیدها و کاروتنوئیدها است، این مواد مغذی آنتی اکسیدان های قدرتمندی هستند. آنتی اکسیدان ها ترکیبات مهمی در رژیم غذایی هستند که با التهاب می جنگند. ویتامین C یکی دیگر از آنتی اکسیدان های مهمی است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت می شود. میوه ها و سبزیجات غنی از آنتی اکسیدان ها عبارتند از؛ بلوبری ها، حدو حلوایی، سیب زمینی شیرین، هویج، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، پرتقال، براکلی و طالبی.
غلات کامل را فراموش نکنید
افرادی که غلات سبوس دار بیشتری می خورند (برنج قهوه ای، جوی دوسرو ...) مقادیر پروتئین واکنشی C کمتری نیز دارند. پروتئین واکنشی C یک شاخص التهابی در بدن است. مقادیر پروتئین واکنشی C در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید بالاتر است، و این پروتئین را به عنوان شاخصی جهت پاسخ گویی بیمار به درمان به کار می برند. غلات کامل حاوی سلنیوم هستند، این ماده معدنی یک آنتی اکسیدان ضد التهابی است. مقادیر خونی این ماده معدنی در خون بیماران مبتلا به روماتوئید آرتریت کم است. در مجموع، می توان گفت که یک رژیم غذایی غنی از غلات سبوس دار در مدیریت وزنی نیز مؤثر است، و وزن کمتر فشار کمتری نیز به مفاصل وارد می کند. 
روغن زیتون بخورید
روغن زیتون دارای خواص ضد التهابی است. در واقع می توان گفت؛ ترکیبات موجود در روغن زیتون تولید مواد التهاب زا را کاهش می دهند. بنابراین، با گنجاندن روغن زیتون در برنامه غذایی تان به جنگ با التهاب بروید. سعی کنید از روغن های زیتون بکر و تصفیه نشده استفاده کنید، به دلیل این که مقادیر مواد مغذی ارزشمندی همچون پلی فنول ها در آن ها بیشتر است.  
 
تعداد بازدید: 928

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.