یکی دیگر از عوارض چاقی مادران
یکی دیگر از عوارض چاقی مادران

یکی دیگر از عوارض چاقی مادران

10 تیر 1392

نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد زنانی که در ابتدای بارداری چاق هستند نمی توانند سطوح کافی از ویتامین D را به نوزادان خود منتقل کنند. این مطالعه نشان داده است نوزادان متولد شده از مادران لاغر 3 برابر سطح ویتامین D بالاتری از نوزادان متولد شده از مادران چاق دارند.
ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و مطالعات قبلی نشان داده اند که افراد دچار چاقی سطوح خونی ویتامین D  پایین تری دارند. اما در این مطالعه هر دو گروه مادران با وزن نرمال و چاق سطوح مشابهی از ویتامین D در پایان بارداری داشتند و با این حال زنان چاق ویتامین D کمتری  به فرزند خود انتقال دادند.
در این بررسی 61 زن باردار که به هنگام زایمان در بیمارستان نورت وسترن شیکاگو بستری بودند، شرکت داشتند،  شاخص توده بدنی این افراد قبل از بارداری به ثبت رسید که در محدوده نرمال یا چاقی بودند. سطح ویتامین D  در نمونه های خونی مادران در هفته های 36 تا 38  بارداری و نیز نمونه خونی بند ناف که بلافاصله بعد از تولد جمع آوری شد مورد بررسی قرار گرفت.  
 پس از تجزیه و تحلیل داده ها مشخص شد که سطح ویتامینD خون نوزادن متولد شده از مادران با وزن نرمال 3 برابر سطح ویتامینD  نوزان مادران چاق است.
این احتمال وجود دارد که ویتامین D در بافت های اضافی چربی مادران چاق انباشته شده و به بدن نوزادشان منتقل نگردد

منبع:

J. L. Josefson, et al “Maternal Obesity and Vitamin D Sufficiency Are Associated with Cord Blood Vitamin D Insufficiency.” Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 2012; 98 (1): 114.

تعداد بازدید: 668

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.