گیاه کاهنده اشتها در آفریقای جنوبی
گیاه کاهنده  اشتها در آفریقای جنوبی

گیاه کاهنده اشتها در آفریقای جنوبی

3 مهر 1390

سالها طول کشید تا افراد چاق آمریکایی نکاتی که بومیان آفریقایی از گذشتگان خود آموخته بودند را کشف کنند. در آفریقای جنوبی گیاهی با برگ های گوشتی و آبدار به نام Hoodiagordonii   وجود دارد.

این روزها گیاه بومی صحرای کالاهاری در لاغر شدن آمریکایی های سنگین وزن نقش بسیار مهمی بازی می کند. بازار رسانه های عمومی داغ شده و زمزمه ها و صحبت های مردم درباره عامل جدید کاهش وزن به گوش می رسد. هودیا جوردونی به طور وسیعی در اینترنت به فروش رسید و در فروشگاه های غذای سالم و مغازه های حراجی به صورت قرص یا کپسول فروخته شد. 30 روز استفاده از آن 35 دلار یا بیش از این خرج خواهد داشت.

تنها یکی از کارخانه های سازنده این مکمل ها ادعا کرده که در سال گذشته 20 ملیون دلار فروش داشته است . ولی سوال اینجاست که "عملکرد موثر این مکمل در کجا به اثبات رسیده است"؟

هودیا گیاهی با برگهای آبدار است که معمولاً به اشتباه نوعی کاکتوس معرفی می شود. درباره این گیاه امید زیاد و شواهد علمی کمی وجود دارد. کارشناسان آشنا با این گیاه اینگونه بیان می کنند که هودیا به مغز شما احساس سیری را القاء می کند. ولی مطالعات چاپ شده در این زمینه ثابت کرده است که تاثیر بلند مدت استفاده از هودیا بسیار کم است.

به عنوان مکمل غذایی هودیا مجوز داروهای قابل تجویز FDA را دریافت کرده و به عنوان داروهای قابل استفاده بدون نسخه پزشک پذیرفته شده است.

 

علم چه می گوید؟

شواهد علمی موجود در دفاع از هودیا بیانگر آن است که در هودیا نوعی مکانیسم سرکوب کننده اشتها وجود دارد و البته تا به حال هیچ گونه عارضه جانبی از آن گزارش نشده است.

طبق یافته های مک لین، محقق دانشگاه برون، ملکولی به نام P57  در هودیا وجود دارد که بر هیپوتالاموس مغز تاثیرگذارده و اشتها را در فرد مورد نظر تعدیل می کند. این مطالعات صرفاً بر حیوانات انجام شده بود. سپس دکتر ریچارد گولدفارب نظیر این مطالعات را بر روی انسانها انجام داد و او نیز هودیا جوردونی را تاثیرگذار گزارش کرد.

 

مطالعه گولد فارب (Goldfarb’s study)

در این مطالعه روزی 3 عدد کپسول (DEX L-10) که حاوی 500 میلی گرم هودیا است، به 7 فرد مبتلا به اضافه وزن داده شد. صبحانه این افراد تعدیل شده و مولتی ویتامین دریافت می کردند. دیگر عادت های غذایی و فعالیت بدنی آنها به همان شکل معمول حفظ شد.

افراد مورد مطالعه شروع به کاهش وزن کرده و به طور میانگین % 3/3 از وزن خود را ازدست دادند . به طور متوسط 4/5 کیلوگرم در طی 28 روز. شرکت کنندگان اینگونه گزارش کرده اند که کالری دریافتی آنها چند روز پس از شروع مصرف هودیا به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده و هیچ گونه عارضه جانبی مانند اضطراب و عصبانیت و بی خوابی نداشته اند.

گولد فارب معتقد است که هودیا با تحریک ترشح ترکیب شیمیایی شبیه به گلوکز (البته صدها بار قوی تر از آن) بر مرکز سیری مغز تاثیر گذارده و هیپوتالاموس پیامی مبنی بر مصرف مقدار زیادی ماده غذایی دریافت می کند و نهایتاً منجر به کاهش اشتها در فرد می شود.

مقاله دیگری نیز در سال 2001 در شرکت انگلیسیphytopharm  انجام شده که ادعا می کرد گیاهی وجود دارد که می تواند کالری دریافتی فرد را در طی 2 هفته تا حدود 1000 کالری  کاهش می دهد. البته شایان ذکر است که هیچ کدام از این گزارشات نتوانست کارشناسانMayo clinic  را از نظر علمی قانع کند.

 

توصیه پزشکان چیست؟

پزشکان در این باره مشکوک هستند و با احتیاط عمل می کنند. دکترAdrienne Youdim  به بیماران خود اینچنین می گوید: هیچگونه شواهد علمی به چاپ رسیده ای در مورد فواید استفاده از هودیا وجود ندارد، البته عکس این موضوع نیز صادق است و هیچ دلیل علمی مبنی بر نهی کامل این گیاه نیز وجود ندارد.

 

هودیا را از کجا تهیه کنیم؟

  • محصولات زیادی به عنوان هودیا به بازار عرضه می شوند که ممکن است تقلبی باشند.
  • هودیا را از طریق اینترنت تهیه نکنید.
  • اینگونه به نظر می رسد که مقدار عرضه هودیا در فروشگاه‌های آمریکای شمالی از تولید آن در آفریقای جنوبی بیشتر است.
  • اگر تمایل به استفاده از این گیاه دارید. حتماً آن را از داروخانه ها و کارخانه های معتبر تهیه نمائید.

 

 

تعداد بازدید: 1254

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.