کمبود ویتامین A در دوران جنینی با بروز آلزایمر مرتبط است.
کمبود ویتامین A در دوران جنینی با بروز آلزایمر مرتبط است.

کمبود ویتامین A در دوران جنینی با بروز آلزایمر مرتبط است.

2 تیر 1396

بیماری آلزایمر به علت مرگ پیش رونده سلول های عصبی بروز می کند اما علت دقیق بروز آن نامشخص است. مطالعات قبلی نشان داده اند که سطوح پایین ویتامین A با اختلال شناختی مرتبط است. در مطالعه ای که به تازگی انجام شده اثر کمبود ویتامین A در دوران بارداری و دوران شیرخواری بر روی بروز بیماری آلزایمر بررسی شد. 
در ابتدا این مطالعه بر روی موش انجام شد. زمانی که برخی از این موش ها در رحم مادر بودند، آن ها را از ویتامین A محروم کردند. درحالیکه مابقی موش ها در دوران بعد از تولد از دریافت ویتامین A موجود در رژیم غذایی محروم شدند. برخی از موش هایی که در داخل رحم از ویتامین A محروم شدند بعد از تولد با رژیم غذایی نرمال تغذیه شدند و برخی دیگر مکمل ویتامین A دریافت کردند. 
نتایج نشان داد در موش هایی که از ویتامین A محروم بوده اند نسبت به همتایان سالم خود امتیاز مربوط به حافظه و یادگیری پایین تر است. علاوه براین، زمانی که موش های محروم از ویتامین A در داخل رحم مادر، در دوران شیرخواری رژیم غذایی سالم دریافت کردند همچنان نسبت به موش هایی که در داخل رحم ویتامین A کافی دریافت کرده بودند اما بعد از تولد از دریافت ویتامین محروم بودند، نتایج بدتری را در تست های شناختی کسب کردند. این یافته نشان می دهد که آسیب های عصبی از داخل رحم شروع می شود. از سوی دیگر، موش هایی که در دوران قبل از تولد از ویتامین A محروم بودند اما بعد از تولد مکمل ویتامین A دریافت کردند، از موش هایی که مکمل دریافت نکردند امتیاز بالاتری در حافظه و یادگیری کسب نمودند. 
سپس ارتباط بین ویتامین A و دمانس در 330 سالمند بررسی شد. اختلال شناختی در 75 درصد افرادی که به کمبود خفیف یا قابل توجه ویتامین A مبتلا بودند و 47 درصد افردیکه میزان ویتامین A آن ها طبیعی بود، مشاهده شد.
منبع:


Marginal vitamin A deficiency facilitates Alzheimer’s pathogenesis. Acta Neuropathologica, 2017.
 

تعداد بازدید: 608

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.