کاهش کلسترول بد با مصرف توت فرنگی
کاهش کلسترول بد با مصرف توت فرنگی

کاهش کلسترول بد با مصرف توت فرنگی

22 تیر 1394

توت فرنگی یکی از میوه هایی است که غنی از مواد مغذی ضروری و فیتوکمیکال های مفید فراوان می باشد. این میوه از میوه های مهم رژیم مدیترانه ای نیز می باشد. نتایج مطالعات پیشین نشان داده است که توت فرنگی می تواند دارای اثرات آنتی اکسیدانی بوده و باعث کاهش اثرات مخرب الکل بر دستگاه گوارش، تقویت سلول های روده ای یا گلبول های قرمز در بدن گردد.
در این رابطه مطالعه ای به تازگی با هدف بررسی اثر مصرف توت فرنگی به مدت یک ماه بر میزان چربی های خون و شاخص های استرس اکسیداتیو انجام شده است و نتایج آن  در نشریه Journal of Nutritional Biochemistry منتشر شده است.
در این مطالعه 23 نفر فرد داوطلب برای شرکت در مطالعه به مدت 1 ماه روزانه نیم کیلوگرم توت فرنگی را در کنار سایر غذاهای مصرفی روزانه خود مصرف کردند. قبل از شروع مصرف توت فرنگی(آغاز مطالعه)، در پایان 30 روز ( پایان مطالعه) و 15 روز پس از پایان مطالعه نمونه خون از افراد گرفته شد و آنالیز گردید.
نتایج این مطالعه نشان داد که با مصرف نیم کیلوگرم توت فرنگی به مدت 1 ماه مقدار کلسترول تام، کلسترول بد یا کلسترول LDL و تری گلیسیرید پلاسما به ترتیب 78/8 %، 72/13 % و 8/20 % کاهش پیدا کرد. مقدار کلسترول خوب یا کلسترول HDL با مصرف توت فرنگی تغییری نداشت. همچنین در این مطالعه مصرف توت فرنگی باعث بهبود شاخص هایی مانند بیوماکرهای آنتی اکسیدانی( از قبیل ویتامین C یا توانایی جذب رادیکال اکسیژن)، عملکرد پلاکت ها و محافظت گلبول های قرمز در برابر همولیز ( همولیز خود به خودی و همولیز اکسیداتیو) شده است. مقدار تمامی این شاخص ها 15 روز پس از پایان مطالعه به مقادیر اولیه بازگشت.
هیچ مدرک قطعی در مورد شناسایی ترکیب مؤثر موجود در این میوه با این اثرات مفید وجود ندارد. اما تمام نشانه ها و نتایج مطالعات اپیدمیولوژیک حاکی از آن است که ترکیبات آنتوسیانین توت فرنگی مسئول ایجاد این اثرات مفید هستند. آنتوسیانین ها رنگدانه های گیاهی هستند که باعث ایجاد رنگ قرمز توت فرنگی می شوند.  
نکته عملی: بر طبق نتایج حاصل از این مطالعه مصرف توت فرنگی از طریق بهبود وضعیت چربی های خون، افزایش شاخص های آنتی اکسیدانی بدن و بهبود عملکرد پلاکت ها در بدن می تواند در کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی مؤثر باشد.  
 

منبع :

   J Nutr Biochem. 2014;25(3):289-94
 

تعداد بازدید: 705

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.