چاقی خطر سرطان مری و معده را افزایش می دهد.
چاقی خطر سرطان مری و معده را افزایش می دهد.

چاقی خطر سرطان مری و معده را افزایش می دهد.

22 فروردین 1396

از هر 3 بزرگسال 2 نفر و حدود یک سوم کودکان و نوجوانان به چاقی یا اضافه وزن مبتلا هستند. چاقی خطر دیابت نوع 2، سکته مغزی، بیماری قلبی و برخی انواع سرطان را افزایش می دهد. برخی مطالعات نشان داده اند که وزن اضافی خطر سرطان مری و سرطان معده را افزایش می دهد. با این حال، مشخص نیست که چگونه افزایش وزن در طول دوران زندگی می تواند این خطر را افزایش دهد. به گفته محققان با توجه به اینکه انتظار می رود میزان چاقی افزایش یابد، درک این ارتباط مهم است.

به منظور بررسی ارتباط بین افزایش وزن در طول زندگی و سرطان معده و مری یک تیم تحقیقاتی اطلاعات مربوط به 409796 فرد 50 تا 71 ساله را مورد ارزیابی قرار دادند. در ابتدای مطالعه، شرکت کنندگان وزن و قد خود و همچنین وزن خود در سنین 20 و 50 سالگی را گزارش کردند. در طول دوره پیگیری 633 مورد سرطان مری و 415 مورد سرطان قسمت فوقانی معده روی داد.

در مقایسه با کسانی که در طول زندگی خود وزن سالم داشتند، در افرادی که در سن 20 سالگی اضافه وزن را گزارش کرده بودند احتمال بروز سرطان مری و سرطان قسمت فوقانی معده در سال های بعدی زندگی 80-60 درصد بیشتر بود. علاوه براین، در افرادی که در دوران بزرگسالی به وزن آن ها 20-15 کیلوگرم افزوده شده بود و در سن 50 سالگی چاق بودند، احتمال بروز سرطان مری و سرطان قسمت فوقانی معده 3 برابر بیشتر بود.

این یافته های نشان می دهد که چگونه افزایش وزن در طول دوران زندگی می تواند خطر بروز این دو نوع سرطان را که شانس زنده ماندن را به شدت کم می کنند، افزایش دهد.

به گفته محققان افزایش وزن سبب بروز ریفلاکس و سوزش سر دل می شود که این مشکلات به نوبه خود شانس سرطان را افزایش می دهند. همچنین چاقی می تواند با تغییر سطوح هورمون های جنسی استروژن و تستوسترون سبب افزایش میزان انسولین و بروز التهاب شود. تمام این تغییرات با افزایش احتمال سرطان در ارتباط هستند.

نکته عملی: حفظ وزن سالم در طول دوران زندگی احتمال بروز سرطان مری و سرطان معده را کاهش می دهد.

منبع:

essica L Petrick et al. "Body weight trajectories and risk of oesophageal and gastric cardia adenocarcinomas: a pooled analysis of NIH-AARP and PLCO Studies". British Journal of Cancer, 2017

تعداد بازدید: 716

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.