پیشگیری از حمله قلبی با مصرف شکلات تلخ
پیشگیری از حمله قلبی با مصرف شکلات تلخ

پیشگیری از حمله قلبی با مصرف شکلات تلخ

14 دی 1391

فلاونوئیدها که در شکلات تلخ به میزان فراوان وجود دارند می توانند در پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروفی مفید واقع گردند. مطالعات نشان داده اند که فلاونوئیدها می توانند با اثرات کاهش دهنده فشارخون و نیز اثرات ضدالتهابی در کاهش فشار بر سیستم قلبی و عروقی مفید واقع گردند. لذا شکلات تلخ که حاوی آنتی اکسیدان بسیار قوی می باشد می تواند در کوتاه مدت فشار خون را به حالت متعادل در بیاورد. مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف روزانه شکلات تلخ باعث کاهش حملات قلبی در طولانی مدت می گردد.

در مطالعه ای که اخیرا توسط پژوهشگران استرالیایی در مجله پزشکی بریتانیا به چاپ رسانده اند 2013 فرد مبتلا به سندرم متابولیک که روزانه 100 گرم شکلات تلخ مصرف می کردند از نظرتاثیر مصرف شکلات تلخ بر  پیشگیری از بروز حملات قلبی و نیز سکته های مغزی به مدت 10 سال، با استفاده از یک مدل ریاضی مورد مطالعه قرار گرفتند. سندرم متابولیک شامل مجموعه ای از فاکتورهای: افزایش فشارخون، افزایش تری گلیسرید، کاهش چربی خوب خون HDLو افزایش مقاومت به انسولین و یا افزایش اندازه دورکمر می باشد. بیماران مورد مطالعه دارای فشار خون بودند ولی دچار دیابت و یا بیماری قلبی و عروقی نبوده و از داروهای فشارخون استفاده نمی نمودند.

بر اساس یافته ‌های حاصل از تحقیق انجام شده استفاده روزانه به میزان گفته شده در بهترین سناریو (مصرف 100درصد) از شکلات تلخ خطر بیماری‌های قلبی وعروقی مرگبار را به میزان 15 و بیماری‌های قلبی و عروقی غیر مرگبار را  به میزان 70 در 10000 نفر در طی 10 سال پیشگیری نماید. مصرف 80% آن نیز می تواند میزان بیماری قلبی و عروقی غیر مرگبار و نیز مرگبار را به ترتیب در 10 و 55 مورد در 10000 مورد در طی 10 سال پیشگیری نماید.

نکته عملی: پژوهشگران براساس این مدل ریاضی نشان داده اند که مصرف روزانه در میزان کم شکلات تلخ  با توجه به اثرات کاهش دهنده کلسترول و فشارخون شکلات تلخ می تواند در پیشگیری از حملات قلبی در بیماران دارای فشارخون و ریسک بالای بیماری قلبی و عروقی در افراد غیر دیابتی مفید باشد. البته باید در مصرف شکلات کنترل وزن مورد توجه قرار گیرد.

منبع:

 May 31  :   British Medical Journal

تعداد بازدید: 1040

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.