ویتامین C و کاهش احتمال ابتلا به آب مروارید
ویتامین  C و کاهش احتمال ابتلا به آب مروارید

ویتامین C و کاهش احتمال ابتلا به آب مروارید

14 تیر 1395

کاتاراکت یا آب مروارید با افزایش سن ایجاد می شود. نتایج یک نظرسنجی در 19 ایالت آمریکا نشان می دهد که حدود 2/29 % از آمریکایی ها مبتلا به آب مروارید هستند. آب مروارید عدسی چشم را کدر کرده و موجب غیرشفاف شدن و کاهش بینایی می شود. علیرغم اینکه اکنون در درمان آب مروارید جراحی یک روش  معمول می باشد، آب مروارید علت اصلی نابینایی در جهان می باشد.
محققان ازکالج لندن نقش مواد مغذی را در پیشگیری از ایجاد آب مروارید مورد بررسی قرار دادند. همچنین اثر نسبی فاکتورهای محیطی مانند غذا با اثر ژنتیک مقایسه شد.
آن ها اطلاعات را از 1000 جفت از دوقلوهای خانم در انگلستان جمع آوری کردند. شرکت کنندگان پرسشنامه ای را کامل کردند که ویتامین های A-B-C-E   و نیز مس، منگنز و روی و دیگر مواد مغذی را بررسی کرده بود. تکرار اندازه گیری ها روی 324 جفت از دوقلوها حدود 10 سال بعد انجام شد. تصویربرداری دیجیتال موجب می شد که محققان پیشرفت آب مروارید را با کدر شدن عدسی شرکت کنندگان در زمانی که سن آن ها حدود 60 سال است، بررسی کنند.
اولین اندازه گیری در ارتباط با دریافت بالای ویتامین C با حدود 20 درصد کاهش خطر آب مروارید همراه بود. ارزیابی 10 ساله نشان داد که پیشرفت آب مروارید در زنانی که غذایشان غنی از مواد حاوی ویتامین C بود 33 درصد کاهش می یابد. فاکتورهای ژنتیکی مسئول حدود 35 درصد تفاوت در پیشرفت آب مروارید است. در حالیکه فاکتورهای محیطی مانند غذا حدود 65 درصد را شامل می شود. این نشان می دهد که اثر ژنتیک بر آب مروارید می تواند به طور چشمگیری پایین تر از آنچه قبلا تصور می شد، باشد.
قدرت ویتامین C در جلوگیری از پیشرفت آب مروارید می تواند به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن باشد. مایع داخل چشم به طور معمول مقدار زیادی  ویتامین  Cدارد. این ویتامین از اکسیداسیون که می تواند موجب کدر شدن عدسی چشم شود جلوگیری می کند. محققان بر این باورند که خوردن غذاهای غنی از ویتامین C می تواند سطح ویتامین C  را در مایع اطراف عدسی افزایش داده و موجب محافظت بیشتر می شود. این مطالعه تنها بر مصرف ویتامین  C از طریق غذاها تاکید دارد و از طریق مصرف مکمل نمی باشد.
نکته عملی: مهمترین یافته این مطالعه این بود که به نظر می رسد دریافت ویتامین C  از طریق غذاها از پیشرفت آب مروارید جلوگیری می کند. در حالیکه ما به طور کلی نمی توانیم از ایجاد آب مروارید جلوگیری کنیم اما می توانیم شروعش را به تاخیر انداخته و از بدتر شدن آن به طور چشمگیری با خوردن غذاهای غنی از ویتامین C پیشگیری کنیم.
منبع:


Yonova-Doing, et al. "Genetic and dietary factors influencing the progression of nuclear cataract". Ophthalmology, 2016
 

تعداد بازدید: 1036

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.