هفته پنجم بارداری
هفته پنجم بارداری

هفته پنجم بارداری

27 فروردین 1391

وضعیت تکامل کودک شما

تا این لحظه جنین شامل یک توده سلولی در حال تقسیم بود ولی در این هفته از بارداری شکل مشخص و واضحی شروع به تشکیل می کند. لوله عصبی که نهایتاً تبدیل به مغز و طناب نخاعی می شود در قسمت بالا تا پایین جنین قرار می گیرد. یک برآمدگی در مرکز جنین تشکیل می شود که بعدها قلب کودک خواهد شد. در این هفته جفت نیز تکامل می یابد؛ از طریق جفت و پرزهای شیپوری شکل آن به نام پرزهای ویلی است که مواد مغذی از مادر به جنین منتقل می شود.

 

وضعیت بدن شما

اگرچه ممکن است هنوز دچار تهوع نشده باشید ولیکن باید از برخی غذاهای خاص در زمان بارداری اجتناب نمایید . چرا؟ چون بیماری هایی با منشاء غذایی می توانند منجر به نارسایی های مادرزادی و یا حتی سقط جنین شوند. از بیماری های با منشاء غذایی می توان به بیماری "لیستروسیس"  اشاره کرد که یک بیماری عفونی است و یا بیماری "توکسوپلسموز"  که نوعی بیماری منتشر شونده حاد یا مزمن است و باعث التهاب مشیمیه و یا شبکیه چشم می شود. غذاهایی که باید از مصرف آنها اجتناب نمایید عبارتند از:

  • پنیرهایی مانند پنیر فتا، پنیر تهیه شده با شیر بز، "پنیر کممبرت" و " پنیر آبی"
  • شیر غیرپاستوریزه و یا نوشیدنی های تهیه شده با شیر غیرپاستوریزه
  • گوشت خام یا گوشتی که به خوبی پخته نشده است شامل هات داگ و سوسیس ها و کالباس هایی که به صورت سرد سرو می شوند.
  • تخم مرغ خام و یا غذاهایی حاوی تخم مرغ خام
  • حلزون خام
  • مغزهای حیوانی

توکسوپلاسموز می تواند از طریق مدفوع گربه ها نیز انتقال یابد. بنابراین اگر گربه دارید در دوران بارداری خود از کسی دیگری بخواهید که نگهداری و نظافت او را به عهده بگیرد.

تعداد بازدید: 2553

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.