نوشیدنی های رژیمی اشتهای شما را افزایش میدهند؟
نوشیدنی های رژیمی اشتهای شما را افزایش میدهند؟

نوشیدنی های رژیمی اشتهای شما را افزایش میدهند؟

18 فروردین 1393

 

معمولا افراد دارای اضافه وزن برای کاهش کالری دریافتی خود به نوشیدنی های رژیمی روی می آورند، اما نتایج یک مطالعه جدید نشان میدهد مصرف نوشیدنی های رژیمی باعث افزایش کالری دریافتی در روز می شود.
بر اساس نتایج این مطالعه جدید در مقایسه با افرادی که از نوشیدنی های شیرین استفاده می کنند، مصرف کنندگان نوشیدنی های رژیمی کالری بیشتری در روز از غذاها دریافت می کنند.
در این مطالعه که برروی 24 هزار نفر در آمریکا انجام شده است، از اطلاعات بررسی ملی غذا و سلامت طی سال های 1999 تا 2010 استفاده شد که در آن از عادات غذایی افراد در 24 ساعت گذشته سوال شده بود. پژوهشگران عادات مصرف نوشیدنی های شیرین، نوشیدنی های رژیمی، کل کالری دریافتی و وزن افراد را آنالیز کردند.
نتایج  نشان داد افراد چاق دو برابر افراد دارای وزن نرمال از نوشیدنی های رژیمی استفاده می کنند، افراد دارای اضافه وزنی که عادت به مصرف نوشیدنی های رژیمی داشتند 88 کیلوکالری انرژی بیشتر و افراد چاق 200 کیلو کالری انرژی بیشتری از غذاهای جامد در طول روز دریافت می کردند. اما پژوهشگران یافتند که مصرف نوشیدنی های رژیمی در افراد دارای وزن نرمال به افزایش دریافت کالری منجر نمی شود، که علت آن نامشخص است.
به نظر میرسد شیرین کننده های مصنوعی که در نوشیدنی های رژیمی استفاده می شوند سنسورهای شیرین مغز را از کار می اندازند. با مصرف قندهای مصنوعی این پیغام به مغز میرسد که شما رضایت کمتری دارید یا احساس سیری کمی دارید، بنابراین به بیشتر خوردنتان منجر می شود.
 
منبع:
 
Source: Sara Bleich, ET AL “Diet-Beverage Consumption and Caloric Intake Among US Adults, Overall and by Body Weight” American Journal of Public Health: March 2014, Vol. 104, No. 3, pp. e72-e78.
 
تعداد بازدید: 629

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.