میگرن خطر بیماری قلبی – عروقی را افزایش می‌دهد.
میگرن خطر بیماری قلبی – عروقی را افزایش می‌دهد.

میگرن خطر بیماری قلبی – عروقی را افزایش می‌دهد.

27 مرداد 1397

میگرن نوعی سردرد است که ممکن است با علائمی مانند سرگیجه، تهوع، استفراغ، حساسیت به نور و مشکلات بینایی همراه باشد. مشکلات بینایی و سایر مشکلات حسی که همراه با میگرن رخ می‌دهند آئورا نامیده می‌شوند. نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که میگرن می‌تواند خطر ابتلا به حمله قلبی، سکته مغزی و سایر انواع بیماری‌های قلبی - عروقی را افزایش دهد. 
در این مطالعه اطلاعات مربوط به 51032 فرد مبتلا به میگرن و 510320 فرد سالم بین سال‌های 1995 تا 2013 جمع‌آوری شد. مقایسه افراد مبتلا به میگرن و افراد غیرمبتلا نشان داد میگرن خطر حمله قلبی، سکته مغزی و فیبریلاسیون دهلیزی را طی 19 سال پیگیری افزایش می‌دهد. به طوریکه در میان هر 1000 فرد مبتلا به میگرن 25 نفر و در میان هر 1000 فرد غیرمبتلا 17 نفر حمله قلبی را تجربه کردند. همچنین در میان هر 1000 فرد مبتلا به میگرن و یا غیرمبتلا سکته مغزی ایسکمیک (به علت ایجاد لخته خون در مغز) به ترتیب در 45 و 25 نفر و فیبریلاسیون دهلیزی به ترتیب در 47 و 34 نفر مشاهده شد.
در این مطالعه احتمال ابتلا به نارسایی قلبی در 2 گروه مشابه بود و بین میگرن و بیماری شریان محیطی نیز ارتباط قابل توجهی مشاهده نشد. همچنین در زنان مبتلا به میگرن و افرادی که آئورا را همراه با میگرن تجربه می‌کردند خطر ابتلا به سکته مغزی، حمله قلبی و فیبریلاسیون دهلیزی، به خصوص در اولین سال تشخیص میگرن، بالاتر بود.
هرچند لازم است در این زمینه تحقیقات بیشتری انجام شود، اما نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که باید میگرن به عنوان یک عامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی مورد توجه قرار گیرد.
منبع:

Kasper Adelborg et al. The BMJ 2018.
 

تعداد بازدید: 527
کلمات کلیدی: حمله قلبی سکته مغزی میگرن 

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.