مکمل ویتامین D خطر حملات شدید آسم را کاهش می دهد.
مکمل ویتامین D خطر حملات شدید آسم را کاهش می دهد.

مکمل ویتامین D خطر حملات شدید آسم را کاهش می دهد.

12 مهر 1395

در ایالات متحده حدود 7/17 میلیون بزرگسال و 3/6 میلیون کودک به آسم مبتلا هستند. التهاب و انسداد راه های هوایی در بروز بیماری آسم که نوعی بیماری تنفسی است، نقش دارد. علل زمینه ای بروز آسم مشخص نیست. علائم بیماری شامل خس خس سینه، تنگی نفس، سرفه و درد قفسه سینه در اثر مواجهه با محرک ها و مواد حساسیت زا مانند گرده گیاهان، گرد و غبار و دود بروز می کند. هیچ درمانی برای آسم وجود ندارد اما داروها می توانند به کنترل علائم و کاهش حملات خطرناک آسم کمک کنند.
مطالعاتی که در گذشته انجام شده اند ارتباط بین سطوح پایین ویتامین D با خطر حملات آسم را در افراد مبتلا به بیماری تنفسی بررسی کرده اند. به تازگی محققان اثربخشی مکمل ویتامین D را در بیماران مبتلا به آسم بررسی کرده اند. بدین منظور محققان اطلاعات مربوط به 9 مطالعه را که به بررسی تاثیر مکمل ویتامین D بر حملات و علائم آسم پرداخته بودند، ارزیابی نمودند. 7 مطالعه شامل 435 کودک و 2 مطالعه شامل 658 بزرگسال بود. اغلب شرکت کنندگان به آسم متوسط مبتلا بودند. اکثر بیماران درمان استاندارد مرتبط با آسم را ادامه می دادند.
نتایج نشان داد مصرف مکمل خوراکی ویتامین D با کاهش بستری شدن در بیمارستان یا مراجعه به اورژانس به علت حملات شدید آسم به میزان 3 تا 6 درصد مرتبط بود. همچنین محققان دریافتند مکمل ویتامین D نیاز به درمان استروئیدی را برای حملات آسم کاهش می دهد. زمانی که درمان استنشاقی موثر نیست درمان استروئیدی به منظور کاهش التهاب راه های هوایی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین مکمل ویتامین D سبب بهبود علائم روزمره آسم یا عملکرد ریوی بیماران نمی شود.
با این حال محققان معتقدند بسیاری از بیماران بزرگسالان مبتلا به آسم ملایم تا متوسط بودند. بنابراین لازم است در مطالعات آتی اثربخشی مکمل ویتامین D در کودکان و بزرگسالان مبتلا به آسم شدید بررسی گردد.
نتیجه عملی: پیشنهاد می شود مکمل ویتامین D به درمان بیماران مبتلا به آسم به منظور کاهش خطر حملات شدید آسم اضافه شود.
منبع:
Adrian Martineau et al. “Vitamin D for the management of asthma: Cochrane Database of Systematic Reviews”. presented at the European Respiratory Society International Congress 2016.
 

تعداد بازدید: 1184

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.