مصرف جو از بروز بیماری قلبی جلوگیری می کند.
مصرف جو از بروز بیماری قلبی جلوگیری می کند.

مصرف جو از بروز بیماری قلبی جلوگیری می کند.

3 بهمن 1395

محققان بیش از 50 سال است که دریافته اند مصرف جو می تواند سبب کاهش کلسترول خون و درنتیجه کاهش خطر بروز بیماری های قلبی - عروقی گردد. مطالعات انجام شده تا به امروز بر روی اثر جو بر روی میزان کلسترول بد یا LDL تمرکز کرده اند که می تواند با رسوب در دیواره رگ های خونی سبب  ایجاد لخته خون شود.
با این حال شواهد نشان می دهد که دو مارکر دیگر می توانند به منظور ارزیابی دقیق تر خطر بروز بیماری های قلبی - عروقی مورد استفاده قرار گیرند. این دو مارکر عبارتند از: کلسترول غیر HDL (non-HDL) که  کلسترول تام منهای کلسترول خوب یا HDL است و آپولیپوپروتئین B (آپو B) که حمل کننده کلسترول بد در خون است. این امر به خصوص در مورد بیماران مبتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 صدق می کند. زیرا این بیماران به طور معمول دارای LDL بالا نیستند.
به تازگی بررسی ها نشان داده است که مصرف فیبر جو می تواند سبب کاهش این 3 مارکر شود. به گفته محققان جو یک منبع غذایی غنی از بتا گلوکان است. بتا گلوکان یک فیبر محلول است و به نظر می رسد که مسئول اثرات سودمند جو باشد. اولین مطالعه در این مورد در سال 1963 به چاپ رسید و نشان داد که جایگزین کردن نان سفید با نان حاوی جو سبب کاهش کلسترول LDL می شود.
در این راستا به تازگی محققان 58 مطالعه (شامل 4000 نفر از سراسر جهان) که در آن ها اثر رژیم غذایی غنی از بتا گلوکان جو بررسی شده بود، ارزیابی نمودند.
نتایج نشان داد رژیم غذایی غنی شده با 5/3 گرم فیبر بتا گلوکان که از جو به دست آمده می تواند سبب بهبود متوسط کلسترول LDL و همچنین non-HDL و آپو B گردد.
منبع:


The effect of oat β-glucan on LDL-cholesterol, non-HDL-cholesterol and apoB for CVD risk reduction: a systematic review and meta-analysis of randomised-controlled trials. British Journal of Nutrition, 2016.
 

تعداد بازدید: 582

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.