مصرف آنتی بیوتیک در کودکی و خطر بیماری های روده ای
مصرف آنتی بیوتیک در کودکی و خطر بیماری های روده ای

مصرف آنتی بیوتیک در کودکی و خطر بیماری های روده ای

25 مهر 1391

تحقیقات جدید نشان میدهند که مصرف آنتی بیوتیک ها در دوران کودکی شانس ابتلا به بیماری های روده ای را افزایش میدهد.
دکتر Matt Kronman و همکارانش از دانشکده پزشکی واشنگتن در سیاتل اطلاعات بیش از یک میلیون کودک ۱۷ساله یا کمتر را مورد بررسی قرار دادند. این کودکان به مدت ۲ سال یا بیشتر بین سالهای ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۹ پیگیری شدند. ۶۴ درصد از این کودکان حداقل یک بار از آنتی بیوتیک استفاده کرده و حدود ۵۸ درصد از آنها از آنتی بیوتیکهای ضد باکتری های بی هوازی استفاده کرده بودند. در طول مدت پیگیری حدود 750 کودک به بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو مبتلا شدند. از علائم شایع این بیماری ها  درد شکمی، اسهال و کاهش وزن است.
این پژوهشگران متوجه شدند مصرف آنتی بیوتیک در اوایل کودکی، که اغلب نیز مصرف می شود، با بروز بیماری های التهابی روده  که تحت عنوان کرون و کولیت اولسراتیو شناخته می شوند، در ارتباط می باشد.  خطر ابتلا به این بیماری ها برای کودکانی که قبل از یک سالگی از آنتی بیوتیک ها استفاده کرده بودند بیش از 5 برابر سایر کودکان بود، اما این خطر به طور قابل توجهی با افزایش سن دریافت آنتی بیوتیک کاهش میافت.
پژوهشگران این مطالعه گزارش کردند مشخص است که آنتی بیوتیک ها محیط طبیعی باکتریایی دستگاه گوارش را تغییر میدهند و احتمالا این امر می تواند به التهاب بیانجامد. هم چنین این پژوهشگران حدس میزنند که بیشتر این خطر به آنتی بیوتیک های ضد بی هوازی مربوط باشد زیرا اکثریت باکتری های دستگاه گوارش انسان از نوع بی هوازی هستند.

منبع:

Matt Kronman et al ““Antibiotic exposure and IBD development among children: A population-based cohort study,” Pediatrics 2012

تعداد بازدید: 735

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.