مصرف آسپرین خطر سرطان تخمدان را کاهش میدهد
مصرف آسپرین خطر سرطان تخمدان را کاهش میدهد

مصرف آسپرین خطر سرطان تخمدان را کاهش میدهد

24 فروردین 1393

پژوهشگران به تازگی اعلام کرده اند، مصرف روزانه دوز پایین آسپرین احتمال ابتلا به سرطان تخمدان را در زنان تا یک پنجم کاهش می‌دهد.
پژوهشگران انستیتو ملی سرطان آمریکا با استفاده از داده‌های 12 مطالعه که در آنها حدود 8 هزار زن مبتلا به سرطان تخمدان و 12 هزار زن سالم شرکت داشتند، به بررسی تاثیر آسپرین و سایر داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب (NSAIDS)  و استامینوفن (Tylenol)  بر خطر سرطان تخمدان پرداختند.
حدود 18 درصد از زنان این مطالعه به طور منظم آسپرین استفاده می کردند، 24 درصد داروهای غیر استروئیدی شامل ایبوپروفن و ناپروکسن و 16 درصد نیز استامینوفن مصرف می کردند. نتایج نشان داد خطر ابتلا به سرطان تخمدان در  افرادی که به طور روزانه آسپرین مصرف می کردند در مقایسه با زنانی که کمتر از یک قرص آسپرین در هفته مصرف کرده بودند، 20 درصد پایین‌تر می باشد. هم چنین در میان زنانی که از سایر داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده کرده بودند نیز خطر ابتلا به این سرطان تا 10% کاهش میافت که به گفته پژوهشگران این ارتباط معنادار نبود.
هیچ ارتباطی میان مصرف استامینوفن و خطر ابتلا به سرطان تخمدان دیده نشد.
هرساله بیش از 20 هزار زن در آمریکا به سرطان تخمدان مبتلا می شوند و بیش از 14 هزار نفر از آنها در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست میدهند.
با این حال مصرف مرتب آسپرین ممکن است دارای عوارض جانبی نظیر خونریزی‌ در دستگاه گوارش یا سکته هموراژی شود و حتما باید قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید.

منبع:

Source: Britton Trabert, et al “Aspirin, Nonaspirin Nonsteroidal Anti-inflammatory Drug, and Acetaminophen Use and Risk of Invasive Epithelial Ovarian Cancer: A Pooled Analysis in the Ovarian Cancer Association Consortium” JNCI J Natl Cancer Inst (2014) 106 (2).
 

تعداد بازدید: 745

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.