رژیم غذایی پرچرب و افزایش احتمال متاستاز سرطان
رژیم غذایی پرچرب و افزایش احتمال متاستاز سرطان

رژیم غذایی پرچرب و افزایش احتمال متاستاز سرطان

26 فروردین 1396

تخمین زده می شود که در ایالات متحده هر ساله 6/1 میلیون نفر به بیماری سرطان مبتلا می شوند. درحالیکه تعداد بیماران مبتلا به سرطان که بهبود یافته اند در حال افزایش است اما در سال 2016 در آمریکا تقریباً 6 هزار نفر به علت سرطان فوت کرده اند. تشخیص زودهنگام بیماری سرطان شانس درمان را افزایش می دهد. گسترش سرطان به سایر نقاط بدن که تحت عنوان متاستاز شناخته می شود کنترل و درمان بیماری را با مشکل روبرو می سازد. در متاستاز سلول های سرطانی از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی از محل اولیه خود به سایر نقاط بدن مهاجرت کرده و تومورهای جدیدی تشکیل می دهند. متاستاز علت اصلی مرگ ناشی از سرطان است اما مکانیسم دقیق آن مشخص نیست. 
در مطالعه ای محققان سلول های متاستاتیک و غیرمتاستاتیک به دست آمده از تومورهای بیماران مبتلا به سرطان های مختلف شامل سرطان دهان، ملانوما، تخمدان، مثانه، ریه و سینه را مورد بررسی قرار دادند.
در سلول های متاستاتیک بیان بیش از حد پروتئینی به نام CD36 مشاهده شد. هنگامی که این پروتئین به سلول های غیرمتاستاتیک اضافه شد این سلول ها شروع به متاستاز کردند. این یافته نقش پروتئین CD36 را در گسترش سرطان نشان می دهد.
همچنین مشخص شد که رژیم غذایی پرچرب سبب متاستاز سرطان و تشکیل تومورهای بزرگتر می شود. به گفته محققان رژیم غذایی پرچرب و افزایش احتمال متاستاز از طریق پروتئین CD36 با یکدیگر در ارتباط هستند. چربی برای عملکرد بدن ضروری است اما دریافت بیش از حد آن سلامت فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.
منبع:

 Targeting metastasis-initiating cells through the fatty acid receptor CD36. Nature, 2016.
 

تعداد بازدید: 496

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.