رژیم غذایی مدیترانه ای و اسیداوریک خون
رژیم غذایی مدیترانه ای و اسیداوریک خون

رژیم غذایی مدیترانه ای و اسیداوریک خون

11 تیر 1392

بر اساس نتایج مطالعات جدید، رژیم غذایی مدیترانه ای با کاهش خطر هیپر اورمی در ارتباط است، هیپر اورمی به وضعیتی گفته می شود که سطح سرمی اسیداوریک به بیشتر از mg/dl 7 در مردان و mg/dl 6 در زنان  برسد. هیپراورمی با سندرم متابولیک، فشار خون بالا، دیابت نوع2، بیماری مزمن کلیوی، نقرس، بروز عوارض قلبی و مرگ و میر همراه است.
پژوهشگران طی یک مطالعه 5 ساله، به هر یک از شرکت کننده  ها یکی از 3 رژیم غذایی مداخله ای را ارائه دادند. در این مطالعه بیش از 7هزار مرد 80-55 ساله و زن 80-60 ساله شرکت داشتند. این 3  رژیم غذایی شامل رژیم غذایی مدیترانه ای با مقادیر اضافی روغن زیتون، رژیم غذایی مدیترانه ای با مقادیر اضافی آجیل مخلوط و رژیم غذایی کم چرب بود.
یافته ها نشان داد مصرف کمتر از یک واحد گوشت قرمز در روز در مقایسه با دریافت بالاتر آن با کاهش 23% خطر هیپراورمی همراه بود. همچنین مصرف ماهی و غذاهای دریایی با افزایش شیوع هیپراورمی و مصرف حبوبات با کاهش شیوع آن مرتبط بود. طبق نتایج این مطالعه رعایت رژیم غذایی مدیترانه ای بدون کاهش وزن یا تغییر در میزان فعالیت بدنی سبب بازگشت مجدد هیپراورمی می گردد.
رژیم غذایی مدیترانه ای با مصرف بالای میوه ها، سبزیجات، حبوبات، روغن زیتون، آجیل ها و غلات کامل، مصرف متوسط محصولات لبنی، مرغ و مصرف کم گوشت قرمز، نوشیدنی های شیرین، خامه و شیرینی به علت دارا بودن خصوصیات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی ممکن است در کاهش غلظت اسیداوریک خون نقش داشته باشد.

منبع:

Marta Guasch-Ferré, et al “Mediterranean Diet and Risk of Hyperuricemia in Elderly Participants at High Cardiovascular Risk.” Journals of Gerontology Series A: Biological Sciences and Medical Sciences 2013.
 

تعداد بازدید: 849

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.