تأثیر نظم غذایی در زنان لاغر مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک
تأثیر نظم غذایی در زنان لاغر مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

تأثیر نظم غذایی در زنان لاغر مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

21 مهر 1393

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS)، اختلالی شایع در بین زنان است که باروری زنان را از طریق تأثیر بر چرخه قاعدگی، تخمک گذاری، هورمون ها و سطح انسولین تحت تأثیر قرار می دهد. زنان مبتلا به PCOS معمولا دچار مقاومت انسولینی می شوند و بدنشان برای هدایت گلوکز به سلول ها میزان زیادی انسولین تولید می کند که نتیجه آن تحریک تولید بیشتر تستوسترون توسط تخمدان هاست که این موضوع می تواند در باروری اختلال ایجاد نماید.

کاهش وزن در زنانی که وزن بالایی دارند می تواند در بهتر شدن عوارض بیماری مفید واقع شود. اما این رویکرد از طرف زنانی که وزنی طبیعی دارند یا حتی لاغرند با استقبال مواجه نمی شود. از این رو محققان در پی یافتن دیگر تغییرات در الگوی غذایی هستند که بتواند در افراد لاغر و یا با وزن طبیعی نیز کابردی باشد و به بهبود علائم کمک کند. محققان بدین منظور مطالعه ای طراحی کردند تا تأثیر تقسیم بندی های مختلف کالریکی وعده های غذایی را بر عواملی نظیر مقاومت انسولینی و هیپرآندروژنیسم در زنان لاغر مبتلا به PCOS بررسی نمایند. نتایج حاصل از این مطالعه در سال 2013 در مجله Clinical Science منتشر شده است.

60 زن مبتلا به  PCOS با وزن طبیعی و با میانگین نمایه توده بدن(BMI) 23 برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. دریافت غذایی این دو گروه از نظر مقدار انرژی روزانه برابر بود به طوریکه همگی تحت اجرای یک رژیم نگهدارنده وزن( در حدود 1800 کیلوکالری) قرار گرفتند. اما تقسیم بندی وعده ها از نظر انرژی در آنها متفاوت بود. در گروه اول که گروه صبحانه نام گرفت، محتوی انرژی دریافتی در صبحانه 980 کیلوکالری، در ناهار 640 کیلوکالری و در شام 190 کیلوکالری بود. گروه دوم گروه شام نام گرفت که در آن انرژی حاصل از صبحانه 190، ناهار 640 و شام 980 کیلوکالری بود. هر دو گروه به مدت 90 روز به اجرای رژیم های خود ادامه دادند.

نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که طبق انتظار در  BMI هیچ یک از افراد دو گروه تغییری ایجاد نشد اما متغییر های دیگر تفاوت بسیاری در دو گروه داشتند. سطح مقاومت انسولینی در گروه صبحانه 56% کاهش یافت. همچنین سطح تستوسترون در این گروه 50% کاهش یافت و این تغییرات میزان تخمک گذاری را در آنها 50% افزایش داد. اما در گروه شام هیچ یک از این متغیر ها تغییری نیافت.

تقسیم بندی صحیح انرژی روزانه در وعده های غذایی باعث بهبود علائم PCOS و افزایش احتمال باروری در زنان مبتلا به PCOS می شود. بنابراین گذشته از مدیریت وزن و اصلاح اضافه وزن احتمالی، نظم وعده های غذایی در این افراد باید به عنوان بخشی از درمان در نظر گرفته شود.

منبع:

Clinical Science. 2013 Nov 1;125(9):

تعداد بازدید: 1070

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.