تاثیر مکمل غذایی بر پیشگیری از آسیب مغزی
تاثیر مکمل غذایی بر پیشگیری از آسیب مغزی

تاثیر مکمل غذایی بر پیشگیری از آسیب مغزی

28 مرداد 1395

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک مکمل غذایی حاوی ترکیبی از 30 ویتامین و ماده معدنی خواص ضد پیری قابل توجهی داشته و می تواند از کاهش سلول های مغزی پیشگیری کرده و یا حتی این روند را معکوس کند. به اعتقاد محققان این ترکیب می تواند در آینده سرعت پیشرفت برخی بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکنیسون را کاهش دهد.
این ترکیب حاوی ویتامین های B، C و D، اسید فولیک، عصاره چای سبز، روغن کبد ماهی و سایر ترکیبات غذایی بوده و اولین بار توسط محققان در سال 2000 طراحی شد. تعدادی از مطالعات در این راستا طی دهه گذشته منتشر شده است و نیمی از این تحقیقات اثربخشی این ترکیب را بر روی موش نشان داده اند.
موش مورد استفاده در این مطالعه بیش از نیمی از سلول های مغزی خود را از دست داده بود و مناطق متعددی از مغز به شدت تحت تاثیر قرار گرفته بودند. این وضعیت معادل آلزایمر شدید در انسان است. مکمل مورد نظر هر روز و به مدت چندین ماه به موش داده شد. با گذشت زمان محققان دریافتند از دست دهی شدید سلول های مغزی از بین رفته بود. همچنین در موش های دریافت کننده مکمل قدرت بینایی و بویایی افزایش و تعادل و توانایی حرکتی بهبود یافته بود. کاهش قدرت بینایی و بویایی با بیمای عصبی در ارتباط است.
با این حال لازم است مطالعه حاضر بر روی انسان و افرادی که به بیماری های عصبی مبتلا هستند مورد آزمایش قرار گیرد.
منبع:


A multi-ingredient dietary supplement abolishes large-scale brain cell loss, improves sensory function, and prevents neuronal atrophy in aging mice. Environmental and Molecular Mutagenesis, 2016
 

تعداد بازدید: 962

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.