تاثیر درشت مغذی ها بر عملکرد سلولهای بتا پانکراس
تاثیر درشت مغذی ها بر عملکرد سلولهای بتا پانکراس

تاثیر درشت مغذی ها بر عملکرد سلولهای بتا پانکراس

18 اردیبهشت 1391

حفظ مقادیر قند خون در محدوده نرمال و نیز کنترل میزان چربیهای خون و سطح هموگلوبین A1C،در کنترل دیابت و جلوگیری از عوارض کوتاه مدت و بلند مدت آن اهمیت زیادی دارد. تغییر مقدار کربوهیدرات و چربی رژیم غذایی می تواند اثرات مزمنی در مقدار ترشح انسولین و یا حساسیت آن داشته باشد. البته این امر تا حدودی فردی و وابسته به زمینه ژنتیکی افراد می باشد.

در مقاله ای که اخیراً در مجله American Journal clinical Nutrition   به چاپ رسیده است محققان به بررسی  تاثیر مقدار کربوهیدرات و چربی رژیم غذایی به مدت 8 هفته بر روی مقاومت انسولین و واکنش پذیری سلولهای بتا و اینکه آیا اثرات این رژیم بستگی به نژاد و یا زندگی فرد دارد یا  خیر پرداختند.

در این بررسی افراد دارای اضافه وزن سالم در دو گروه 36 نفر اروپایی- آمریکایی و 33 نفر آمریکایی –آفریقایی به مدت هشت هفته مورد آزمایش قرار گرفتند. هر دو گروه کالری یکسانی دریافت کردند اما میزان چربی و کربوهیدرات در دو گروه متفاوت بود. درگروه اول میزان درشت مغذی ها بر اساس استاندارد تعیین شد( 55% کربوهیدرات ، 27% چربی) و گروه دیگر دارای رژیم کم کربوهیدرات و پر چرب بودند. ( 43 % کربوهیدرات و 39% چربی ) . در این بررسی مقاومت انسولین و پاسخ سلولهای بتا بر اساس مقدار مبنا در طول 8 هفته ارزیابی شد. نتایج نشان داد که مقاومت به انسولین با رژیم غذایی تغییر نکرد ولی پاسخ سلولهای بتا به گلوکز 5/28% با رژیم پر چرب کاهش پیدا کرد که در واقع این رژیم مربوط به گروه آفریقایی- آمریکایی بود.

نکته عملی: نتایج حاصل از مطالعه نشان داد کهمصرف رژیم حاوی کم کربوهیدرات و پرچرب( 43% کربوهیدرات و 39% چربی) در طول 8 هفته می تواند پاسخ سلولهای بتا به گلوکز را کاهش دهد. ولی در نهایت تحقیقات بیشتری جهت بررسی علت و تاثیر در تعادل گلوکز مورد نیازمی باشد.

 

تعداد بازدید: 894

تذکر مهم شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت e پزشک منتشر می شود مبادرت به خود درمانی کنید.